به گزارش خبرنگار ایرنا، پیمان بابا پیری روز چهارشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع آتش سوزی در آبیدرسنندج افزود: یکی از مواردی که کارشناسان برای جلوگیری از آتش سوزی در آبیدر مطرح می کنند بحث چرای دام است و منابع طبیعی نیز در راستای حفاظت از پارک های جنگلی آبیدر هیچ گونه مشکلی برای صدور مجوز برای چرای دام در این مکان ندارند.
وی با بیان اینکه مجوز چرای دام در آبیدر فقط برای روستاهایی که در مجاورت این پارک قرار دارند صادر خواهد شد اظهار کرد: چیدن پوشش گیاهی در آبیدر هم یکی از راهکارها است که بعلت شیب تند،هزینه بالا و همچنین زمان بر بودن این راهکار به صرفه نیست.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان با اشاره به اینکه عامل طبیعی در آتس سوزی های آبیدر منتفی است و سهل انگاری انسان باعث این آتش سوزی ها می شود، گفت: لزوم فرهنگ سازی در کاهش آمار آتش سوزی تاثیر گذار است.
وی افزود: چیدن گیاهان در مجاورت چشمه های آب روان، هرس کردن درختان و همچنین آبیاری درختان آبیدر در راستای جلوگیری از خشک شدن می تواند در کاهش آتش سوزی تاثیر گذار باشد.
مدیر کل ستاد بحران استانداری کردستان نیز گفت: سال گذشته اقدامات مناسبی در راستای جلوگیری از آتش سوزی در آبیدر نظیر استقرار دیده بان صورت گرفت که این اقدامات تا حدودی مثمرثمر بود.
آرتیکاس اقبال تاکید کرد: برنامه های دستگاه های متولی در آبیدر در راستای حفاظت از پارک جنگلی آبیدر باید به سمت برنامه های پیشگیرانه سوق پیدا کند.
وی با بیان اینکه تعامل و همکاری دستگاه های ذیربط در راستای اجرای مصوبات در جهت جلوگیری از آتش سوزی بسیار حائز اهمیت است، ابراز امیداری کرد، با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همفکری، امسال مانع از آتش سوزی در پارک جنگلی آبیدر شویم.
**حفاظت و نگهداری از پارک های جنگلی اولویت برنامه های سازمان پارک ها است
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج نیز با بیان اینکه نگهداری و حفاظت از پارک های جنگلی در اولویت برنامه های این سازمان است گفت: نگهداری از پارک جنگلی آبیدر در گرو مشارکت تمامی دستگاه های ذیربط و شهروندان است.
قانع حسینی بیان کرد: سال گذشته با برنامه ریزی انجام شده و اقداماتی نظیر تعیین دیده بان توانستیم آمار آتش سوزی را در آبیدر کاهش دهیم.
وی گفت: اکثر آتش سوزی های رخ داده شده در روزهای قبل از تعطیلات و زمانی که شهروندان به دامن طبیعت روی آورده بودند رخ داده بود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج با بیان اینکه فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان در کاهش آتش سوزی در آبیدر تاثیر گذار خواهد بود، اعلام کرد: آبیاری منظم درختان آبیدر و همچنین علف چینی مسیرهای تردد شهروندان نیز در کاهش آتش سوزی تاثیر بسزایی دارد.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج ابراز امیدواری کرد، امسال با اقدامات مناسب و همچنین مشارکت دو چندان شهروندان بتوانیم از آتش سوزی های مخرب در آبیدر و دیگر پارک های جنگلی جلوگیری کنیم.
شهر سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7348/6108
**خبرنگار: افسانه گلباغی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.