جمال ساروقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نشاء‌های هیبریدی که برای نخستین بار در استان توسط 2 نفر از کارشناسان این اداره به نام های بخیتار و امید محمدی تولید شده است.
وی اضافه کرد: تولید نشاء هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز در سینی‌های مخصوص حفره‌دار و یا در سبد در گلخانه انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: بستر این نشاء‌ها مخلوطی از مواد اولیه پیت ماس و پلیت بوده که دارای حفره حفره است و در آن بذور کشت می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: برای سازگاری بیشتر این نشاءها با خاک مزارع، مقداری خاک برگ و خاک عادی در این نوع کشت گلخانه‌ای انجام می‌شود.
ساروقی افزود: زمان تولید نشاءهای محصولات جالیزی بستگی به دما و نور محیط دارد، به عنوان مثال برای نشاء گوجه‌فرنگی تا 30 و 40 روز و برای فلفل تا 30 روز و برای خیار هم 2 هفته طول می‌کشد تا آماده کشت این نشاءهای تولیدشده به سطح مزارع شوند.
وی اظهار کرد: این نشاءها هم در خزانه و هم در گلخانه تولید و کشت می‌شوند اما چون در استان کردستان گلخانه‌ای برای تولید این‌گونه نشاءها وجود ندارد در گلخانه‌های کرمانشاه نگهداری می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در مورد مزیت کشت و تولید نشاءهای هیبریدی خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز گفت: یکی از مزیت‌های این نشاءها این است که با کشت در سطح مزرعه راندمان تولید برای محصول گوجه‌فرنگی تا 100 تن در هر هکتار می‌رسد و برای محصول خیار هم حدود 60 درصد راندمان تولید نسبت به سایر نشاها بیشتر می‌شود.
وی در مورد تولید نشاء گوجه‌فرنگی در سبد گفت: تولید این گونه نشاء به صورت سبد و در بستر گلخانه و در سینی هم انجام می‌شود.
در شهرستان دهگلان 165 هزار هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد و در مزارع این شهرستان بیشتر محصولاتی مانند گندم، جو، نخود، سیب زمینی و محصولات جالیزی کشت می شود.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.