به گزارش خبرنگار ایرنا یک جامعه با ارزش های آن شناخته می شود و همین ارزش ها هستند که شیوه زندگی هر فرد و جامعه را تعیین کرده و می کند.
این ارزش ها در قالب سنت ها و رسوم شفاهی و قوانین مکتوب، همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه را تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود قرار می دهد.
ارزش ها اجازه می دهد تا برخی از افکار و رفتارها، بروز و ظهور کند و حتی به عنوان یک پدیده اجتماعی ظاهر شود و یا اجازه خودنمایی به چنین رفتارهایی را نمی دهد.
ارزش ها و ضد ارزش ها در هر جامعه در قالب اصول اخلاقی یا قوانین سامان داده می شود و همگی در قالب برنامه های جامعه پذیری به طور رسمی یا غیر رسمی، ملزم به رعایت آن هستیم.
البته ممکن است برخی ارزش ها کمتر مورد توجه قرار گیرد و برخی دیگر بیش تر مورد اهتمام افراد جامعه باشد.
متاسفانه در سال های اخیر، برخی ضد ارزش ها که اساسی نیز هستند، در جایگاه ارزش ها قرار گرفته و می توان گفت به نوعی در جامعه رسمیت یافته اند.
عدم احترام به والدین، نبود حجاب و پوشش مناسب، نبود صداقت و خیلی از مواردی که پیشتر در میان جوانان و جامعه ضد ارزش بودند اکنون به تدریج به سمت ارزشی شدن پیش می روند.
متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان امروزی، عدم توجه به ارزش های اخلاقی و دینی را نوعی روشنفکری محسوب می کنند که نشان از الگوبرداری اشتباه از فرهنگ غربی است.
جای بسی تاسف است کسانی که دارای اخلاق و روشی مثبت در زندگی هستند مورد تمسخر قرار می گیرند و برای انسان های مضر و بی اخلاق، ارزش قائل می شوند.
به دور از هیچگونه اغراقی، چنین رفتارهایی در جامعه افزایش یافته است و کسی نمی تواند آن را انکار کند ولی آیا باید چشم به روی چنین تغییراتی در جامعه بست؟
شاید یکی از دلایل تبدیل و تغییر ضد ارزش ها به ارزش، اشتباه بودن نحوه تربیت فرزندان از بدو طفولیت و یا عدم آموزش صحیح در مدارس باشد.
بدون تردید، والدین باید نسبت به تربیت صحیح فرزندان و تعریف ارزش ها و ضدارزش ها و نهادینه شدن آن در رفتار فرزندان، اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که در این صورت کسی توان تغییر دیدگاه فرزندان را در سنین بالاتر نخواهد داشت.
به طور قطع، تربیت و تعریف درست از ارزش ها، از همان کودکی، شخصیت فرد را شکل می دهد و ارزش های نهادینه شده در وجود آنان، با وجود تبلیغات رسانه های بیگانه و جو حاکم بر جامعه، هیچگاه دچار تحول نخواهد شد.
بهرحال نکته مهم این است که همه باید نسبت به نگهداشت ارزش های اجتماعی، اهتمام خود را بکار گیریم و سوار بر موج تبدیل ضد ارزش ها به ارزش نشویم؛ زیرا جامعه با وجود داشتن همین ارزش ها است که معنا و مفهوم پیدا می کند.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.