پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

شرح مختصر دعاى مکارم الاخلاق/ گفتار دوم

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- آنچه در پی می آید، دومین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.

دعای مکارم الاخلاق

باید به این نکته توجه داشت که حقیقت دعا چیزی جز عبادت نیست و همانگونه که از نبی گرامی اسلام(ص) نقل شده «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ»(بحارالانوار/ ج93/ ص300) دعا ریشه، اساس و روح همه عبادات است. پیامبر گرامی(ص) و امامان معصوم(ع) بسیاری از علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و احکام شرعی، مسائل اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و... را از طریق ادعیه و مناجات ارائه کرده اند. به این ترتیب دعا مسیری است که افزون بر راز و نیاز با معبود، راهگشای بسیاری از مسائل و معارف الهی است.

در تلاطم زندگی مادی، ادعیه و مناجات فرصتی فراهم می کند که انسان با اتصال به عالم غیب و تخاطب با حق تعالی جامه روح از آلایش های مادی بشوید و در دریای زلال ادعیه پیرایش کند و به فرمان خدای رحمان گردن نهد که: «اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ»(مومن/ 60) بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را.

بیستمین دعای کتاب شریف صحیفه سجادیه «مکارم الاخلاق» نام گرفته است. این دعای شریف در صحیفه «دعائه علیه السلام فی مکارم الاخلاق و مرضی الافعال» نام گرفته و دارای 30 فراز است که با عبارت «اللهم» آغاز می گردد.

پژوهشگران عرصه دعا از آغاز به کتاب شریف صحیفه سجادیه و خاصه دعای بیستم آن توجه ویژه نشان داده اند. همین امر موجب شده است که شروح زیادی بر کتاب شریف صحیفه سجادیه و دعای مکارم الاخلاق به رشته تحریر درآید.

برجستگی دعای شریف مکارم الاخلاق آن است که افزون بر مناجات عاشقانه و راز و نیاز عارفانه با محبوبف متضمن دُرر اخلاقی و غُرر معرفتی است که جنبه های مختلف زندگی اجتماعی انسان را سامان می بخشد.

این دعا با توجه به اصول و مبانی اخلاق فردی و اجتماعی، ارزش های را در جامعه می آفریند که پردازش به آن، لباسی از زیبایی های رفتاری و کرداری بر جامعه می پوشاند و در نتیجه با تعالی جامعه، روح و روان افراد حاضر در آن تکامل می یابد.

وقتی مؤمنان در پی تبدیل حسد به مودت [وَمِنْ حَسَدِ اَهْلِ الْبَغْىِ الْمَوَدَّةَ]، واکنش خوب در برابر کار بد [وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ]، مسئولیت پذیری و مدیریت صحیح [سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ]، تبدیل دشمنی به دوستی [مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَینَ الْوَلاَیةَ]، توجه به کرامت و حیثیت انسانی [وَ اکفِنِی مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ]، ترک عیب جویی از دیگران [تَرْکِ التَّعْییرِ]، و... باشند به تحقیق، علاوه بر اصلاح و آراستگی فرد فرد جامعه، اجتماع نیز سالم تر و مؤمنانه تر، و در نتیجه به شرایط و ویژگی های جامعه آرمانی نزدیک تر خواهد بود. این موارد تنها بخشی از خواسته هایی است که حضرت سجاد(ع) در دعای شریف مکارم الاخلاق بدان پرداخته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.