آرتیکاس اقبال روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظهر امروز 2 زمین لرزه با مرکزیت روستای کوله‌ساره کامیاران که با شدت 4.1 و 3.9 ریشتر به ترتیب ساعت 14 و 3 دقیقه و 14 و 31 دقیقه رخ داده و طبق گزارش های رسیده هیچ گونه خسارت جانی نداشته است.
به گفته وی، با این وجود بلافاصله ستاد مدیریت بحران در کامیاران تشکیل شده و با توجه به وقوع بارش باران امروز در منطقه و همزمان با زمین‌لرزه مذکور و نیاز به آمادگی بیشتر، بررسی کارشناسی و بررسی خسارت های مالی احتمالی، تیم‌های کارشناسی برای بررسی خسارات مالی احتمالی به محل اعزام شدند.
به گفته مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان، با توجه به نظر کارشناسان زمین‌‌شناسی و احتمال پس‌لرزه‌های دیگر، جای هیچ گونه نگرانی نیست و وقوع زمین‌لرزه‌های مذکور به دلیل قرار گرفتن بخشی از استان کردستان روی گسل موسوم به 'گسل زاگرس جوان'، طبیعی است که نمونه آن زمین‌لرزه چند روز پیش در مریوان بود.
اقبال افزود: این ستاد شبانه‌روز هر گونه حوادث و بلایای طبیعی در استان را به طور کامل زیر نظر دارد و در صورت وقوع هر گونه حادثه، برنامه‌های خود برای مقابله بحران و کاهش آثار ناشی از آن را به دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد داد.
شهرستان کامیاران با بیش از 100 هزار نفر جمعیت در مسافت 65 کیلومتری جنوب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع با 2 درصد مساحت کشور حدود 2درصد جمعیت ایران را در خود جای داده است و سکونت جمعیت زیاد، اهمیت بسیار زیاد از نظر کشاورزی و دامداری، وجود منابع آب شیرین و معادن غنی زیرزمینی، جاذبه های توریستی و پتانسیل های فراوانی که این استان برای توسعه دارد، این منطقه را بسیار با اهمیت کرده است .
از طرف دیگر وجود گسل های فعال در منطقه، لرزه خیزی بالای آن، و وقوع زلزله های ویرانگر گذشته، همگی نشان از آن دارد که وقوع زمین لرزه های بزرگ در این ناحیه حتمی الوقوع است و دانش ارزیابی خطرات ناشی از زلزله می تواند خسارات وتلفات ناشی از زمین لرزه های محتمل آینده را کاهش دهد.
کردستان از استان های غرب کشور بوده و تراست جوان زاگرس از غرب آن می گذرد که از نظر زلزله خیزی جزء مناطق لرزه خیز متوسط کشور محسوب می شود.
با توجه به پژوهش انجام یافته توسط امجد ملکی در سال 1382 تا 1385 استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه، استان کردستان از نظر درجه لرزه خیزی به 2 ناحیه شرقی و غربی قابل تقسیم است و ناحیه غربی شامل شهرستان های کامیاران، سنندج، مریوان و بانه که بیش از 60 درصد از مساحت هرکدام در پهنه با خطر بالا قرار و ناحیه شرقی نیز شامل شهرستان های قروه، بیجار، دیواندره و سقز است که بیشتر مساحت آنها در پهنه با خطر متوسط و پایین قرار دارد.
بر اساس این پژوهش در مجموع از تمام مساحت استان 25 درصد در پهنه با خطر بالا، 63 درصد با پهنه در خطر متوسط و حدود 12 درصد در پهنه با خطر پایین قرار می گیرد.
3034/ 3020
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.