به گزارش خبرنگار ایرنا محسن بیگلری روز شامگاه سه شنبه در همایش دهیاران سطح شهرستان بانه که در کانون ولایت برگزار شد، افزود: عملکرد مثبت دهیاری ها نقش مهمی در آبادانی روستاها دارد دهیاران نباید به اعتبارات ناچیز دهیاری ها بسنده کنند باید مردم به مشارکت بیشتر دعوت کنند.
بیگلری به انتخابات شوراها و نقش دهیاران در این انتخابات اشاره کرد و گفت: دهیاران باید برای انتخاب فرد اصلاح در انتخابات شوراها تلاش و مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح تشویق کنند و افراد لایق را برای شرکت در انتخابات تشویق کنند.
به گفته وی توزیع ناعادلانه ساماندهی کارت های کولبری را یکی از مشکلات مرزنشینان بوده و افرادی هستند که بیش از سه کارت کولبری دارند و کسانی هستند که با وجود داشتن شرایط لازم از این کارت ها محروم هستند که این موضوع بررسی می شود.
وی بابیان اینکه مشکلات مرز رسمی سیرانبند بانه را به کشور عراق ارتباط دارد گفت: در داخل کشور مشکلی به لحاظ اجرای برنامه ها در مرز سیرانبند بانه وجود ندارد و این موضوع به کشور عراق ارتباط دارد که مسئولان همچنان پیگیر این موضوع هستند.
بیگلری افزود: منطقه ویژه اقتصادی در حال پیشرفت و در دست اقدام است اما در بحث زیست محیطی مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات هم در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: آگاهی نمایندگان مجلس از وضعیت کولبران در منطقه تاثیر مثبتی بر رای نمایندگان داشته و مشکلات کولبران و مردم منطقه عزم نمایندگان را بری رای دادن به ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی بانه- مریوان بیشتر کرده است.
روستاها کانون آداب و سنت های قدمی هستند
نماینده دهیاران شهرستان بانه نیز گفت: دهیاران باید تلاش کنند بهترین خدمات را به روستاییان ارائه دهند چراکه روستاها کانون آداب و سنت قدمی هستند و باید این آداب و فرهنگ های را حفظ کنیم.
جمال احمدی افزود: در طول یک دهه فعالیت دهیاری ها در سطح روستا دهیاران خدمات بسیار ارزنده ای انجام دادند اما با توجه به مرزی بودن روستا های بانه، جمعیت پایین روستا و نبود شغل پایدار به جز 2 روستای شوی و سبدلو همه دهیاریها به صورت پاره وقت فعالیت می کنند.
وی دهیاری ها را پل ارتباطی مردم و مسئولان عنوان کرد و افزود: دهیاری ها مانند یک نهاد اجرایی در روستاها فعالیت می کنند که با توجه به نقش مهم دهیاران تاکنون از آنها حمایت نشده و وضعیت شغلی و حقوقی آنها مشخص نیست.
نماینده دهیاران بانه گفت: بسیاری از خدمات رفاهی به مردم روستاها ارائه شده اما در زمینه ایجاد اشتغال کاری انجام نشده و در بسیاری از روستاها کشاورزی به صورت سنتی است که درامد چندانی ندارند.
وی اضافه کرد: باید همه مرزنشینان از دفترچه های کولبری و کارت سوخت استفاده کنند و چراکه این حق همه مرزنشیان است که توزیع دفترچه های کولبری عادلانه نیست و بسیاری از خانواده ها از کارت سوخت محروم هستند.
وی آسفالت راه های روستایی را ضروری دانست و افزود: راه بازارچه گله سوره و چومان و بسیاری از روستاهای دیگری وضعیت نامناسبی دارند که باید برای حل این معضل چاره اندیشی شود چراکه هر ساله دهها نفر در این جاده ها جان خود را از دست می دهند.
احمدی ادامه اجرای طرح هادی در روستاها، گاز رسانی به روستای گوره دار، مشکل تلفن، نبود مدارس متوسطه اول و دوم، وضعیت بسیار بد آب اشامیدنی روستاها از جمله مشکلات مهم روستاهای بانه عنوان کرد و حل این معضلات را برای برون رفت از بحران ها ضروری دانست.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است..
7469 /3020
**خبرنگار: زینب طلائی/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.