به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ فرامرز شاکری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تا بهمن امسال 27 درصد جرائم سایبری با انگیزه مالی و اقتصادی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در این مدت 36 درصد جرائم رخ داده در رابطه با انتقام جویی، 23 درصد موضوعات ضد اخلاقی و 14 درصد با انگیزه سرگرمی بوده است.
شاکری با اشاره به محدوده سنی متهمین دستگیر شده گفت: 4.7 درصد متهمین دستگیر شده زیر 17 سال سن داشته اند که نگران کننده است و والدین باید بیشتر به فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی توجه کنند.
رئیس پلیس فتا کردستان ادامه داد: سن 40 درصد دستگیرشدگان در حدود 18 تا 25 سال بوده است و سن 26 سال به بالا نیز 55 درصد متهمین را تشکیل داده است.
وی با اشاره به نزدیکی سال نو گفت: مردم باید هوشیار باشند که گول سایت هایی را که خدمات یا فروشی را به بهانه سال نو با قیمت هایی پایین تر انجام می دهند نخورند.
وی افزود: برخی از سایت ها با ارائه تورهای مسافرتی ارزان قیمت، در حین خرید تور، افراد را به سایت های فیشینگ (درگاه جعلی بانک) هدایت می کنند و یا با دریافت پول خدماتی ارائه نمی دهند.
سرهنگ شاکری از کسانی که قصد مسافرت دارند خواست به آژانس های مسافرتی مجاز و معتبر و یا سایت های اینترنتی این آژانس ها مراجعه کنند و یا در حین ورود به سایت های ارائه دهنده چنین خدماتی به نماد اعتماد در سایت و وجود https در درگاه بانکی آن دقت کنند.
وی با بیان اینکه میزان دستگیری در این 11 ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 50 درصد افزایش مواجه بوده است، افزود: 82 درصد دستگیر شدگان مرد و 18 درصد زن بوده اند.
رئیس پلیس فتا کردستان با اشاره به اینکه 99 درصد جرائم سایبری استان کردستان که از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه امسال رخ داده بود کشف شده است گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش کشف 90 درصدی دارد.
وی آگاه نبودن به تهدیدات، اعتمادهای نابجا به افراد در فضای مجازی و افزایش شبکه های مختلف اجتماعی در این فضا را از دلایل این میزان افزایش جرائم بیان کرد.
شاکری بارگزاری عکس های خانوادگی و شخصی در پروفایل فرد در شبکه های مجازی را یکی از دلایل زمینه ساز برای رخ دادن این جرائم دانست و ادامه داد: برخی با استفاده از این عکس ها پروفایلی جعلی می سازند و مشکلاتی از جمله اخاذی پیش می آید.
رئیس پلیس فتا کردستان از والدین خواست برای فرزندان در سنین پایین تر حساب تلگرامی ایجاد نکنند.
وی یکی از اولویت های پلیس فتا در سال جاری را اقدامات پیشگیرانه بیان کرد و گفت: برگزاری کلاس های آماده سازی برای دانش آموزان، دانشجویان، اولیا و مربیان برخی از این اقدامات پیشگیرانه بوده است.
6108/1904
**خبرنگار: امید بهمنی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.