به ‌گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان کردستان، این همایش ‌به‌منظور پاسداشت از ارزش‌های فرهنگی و همچنین ترویج و تقویت زبان مادری با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کردستان و همچنین همراهی مسئولان، شاعران و نویسندگان برجسته استان در سنندج برگزار شد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان، در همایش ادبی زبان مادری که از نقطه‌ی آغاز تا پایان به زبان کُردی برگزار‌ شد، به اهداف برگزاری این ویژه ‌برنامه اشاره کرد و گفت: برگزاری این‌ آیین ‌ها بهانه‌ای است تا بستر‌های مناسبی برای ارتباط دانشجویان با بزرگان این عرصه فراهم‌ شود.
اسکندر مرادی افزود: بهره‌گیری از آثار بزرگان ادبیات و همچنین فرصت خوانش اثر، فرصت ارزشمندی برای دانشجویان در کسب اعتماد به ‌نفس و گام برداشتن در عرصه‌ ادبیات است.
وی اظهار ‌کرد: همانطور که حفظ و صیانت از انقلاب رسالت همه‌ ایرانیان است، پاسداشت آداب و رسوم از رسالت‌هایی است که باید مورد توجه ویژه ‌قرار‌ گیرد.
مرادی افزود: ایران اسلامی دارای فرهنگ بسیار غنی بوده و از دیرباز این فرهنگ ایرانی- اسلامی است که از دیگر فرهنگ ها غنی تر است چرا که پیکره این فرهنگ، برگرفته از احکام الهی بوده و وجود اقوام، آداب و رسوم و سنت ها و زندگی درکنار هم، تحت لوای پرچم اسلام به زیبایی آن بیشتر می افزاید.
وی گفت: شعر و ادبیات بعنوان عامل مهم فرهنگی در شکل گیری هویت یک ملت و کشور تأثیرگذار بوده و در انتقال و شناساندن ارزش ها به جامعه از دیرباز اهمیت بسزایی داشته و دارد.
وی ادامه داد: از طرفی ما شاهد هستیم، این عناصر تأثیر گذار، همیشه مورد سوء استفاده صاحبان قدرت های پوشالی و دشمنان، در جهت ایجاد تفرقه و بهره برداری از مسائل هویتی شده اند.
وی تاکید کرد: برگزاری همایش های زبان و هویت، با بکارگیری شعرای توانمند و تأثیرگذار منطقه، می تواند بیش از پیش به زبان و فرهنگ بومی توجه نموده و دشمنان نظام را از این حیث ناامید و مأیوس سازد.
مرادی در این همایش به این موضوع اشاره کرد که چاپ و نشر کتب به زبان کُردی از سال های ابتدایی تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و عنایت مسئولین نظام بوده و هست و این موضوع در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کردستان نیز در این برنامه به‌پیشینه‌ قومی و زبانی مردم کردستان پرداخت و تلاش همه‌ کُرد زبانان را در جاودانگی این زبان تاثیر‌گذار دانست.
حسین محمدزاده از تنوع لهجه‌های زبان کُردی و دشواری نگارش آن سخن گفت و افزود: از رسالت‌های همه‌ کردستانی ها این است تا با سخن‌ گفتن به گویش محلی خود در صیانت از زبان مادری خود نقش داشته ‌باشند.
وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی به آداب، رسوم و زبان مادری تمامی اقوام توجه خاص دارد و آن را مایه افتخار خود می داند.
وی یادآور شد: این نظام نوشتن به زبان مادری که تقویت کننده زبان ملی است را در اصل 15 قانون اساسی مورد توجه قرارداده است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج و دیگر سخنران این همایش گفت: جوانان، ادبا وشعراء، هریک سرمایه فرهنگی ایران اسلامی هستند و این همایش پیام آور آن است که همه ما به زبان ملی، مادری و وطن خود علاقمندیم و زبان، تاریخ، فرهنگ و آداب و سنن اقوام، در حقیقت ضامن بقای فرهنگ و هویت ما هستند.
حسن غریبی افزود: برگزاری همایش زبان و هویت مادری، شرایطی را فراهم می کند، که شعرا و ادیبان، با سرودن اشعار نغز خود به زبان مادری، با درک صحیح از واقعیت های جامعه و پرداختن به هویت واقعی در قالب شعر، جهت گیری درستی را در این مسیر فراهم نموده و فرصت استفاده ابزاری از ناحیه بدخواهان و دشمنان ایران اسلامی که خواستار ایجاد شکاف و تفرقه در بین آحاد جامعه هستند را با استفاده از ظرفیت هنر اسلامی، ناکام گذارند.
در این همایش علاوه بر قرائت شعر توسط بزرگان ادبی شهرستان، اجرای موسیقی سنتی کُردی، سخنرانی، تجلیل از مفاخر ادبی شهرستان، ویژه نامه فرهنگی روز زبان مادری برای شرکت کنندگان از طرف انجمن گفت و گوی تمدن های دانشگاه پیام نور مرکز سنندج توزیع شد.
دانشگاه پیام نور در استان کردستان دارای هشت مرکز با بیش از 15هزار و 500 دانشجو در 83 رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
در 16مه سال 2007مجمع عمومی سازمان ملل در قعطنامه ای از اعضای خود خواست تا از تمامی زبان های مورد استفاده مردم در سراسر جهان حفاظت کنند.
هرساله ازفوریه 2000 سازمان ملل روز جهانی زبان مادری را گرامی می دارد تا اقدامی در راستای اشاعه زبان و فرهنگ های مختلف در جهان باشد.
6108/ 3020
**خبرنگار: امید بهمنی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.