به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، هادی ایوانی در دیداری با معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: برنامه شناسایی و مستندسازی بناها و خانه های تاریخی از سال 1390 و با همکاری دانشجویان رشته های معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مشهد آغاز شد.
وی افزود: تا کنون 100 بنا و خانه تاریخی مربوط به این معماری در سبک های مختلف از جمله سبک تهران در مشهد شناسایی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد بیان کرد: شناسایی و مستندسازی این بناهای تاریخی و ارزشمند با هدف بازیابی و ماکت سازی دقیق از این آثار انجام شده است تا بتواند راهگشایی برای مرمت و بازپیرایی مجدد این بناها و ایجاد فرصت های گردشگری و مطالعاتی در مشهد شود.
دکتر ایوانی از خانه های امیری، پریشانی، داروغه، توکلی، کرمانی و فرهنگسرای بهشت به عنوان بخشی از آثار ارزشمند سبک معماری تهران در مشهد یاد کرد و ادامه داد: با مرمت و احیای این آثار و ابنیه می توان تورگردانی خانه های تاریخی مشهد را راه اندازی کرد.
وی سبک معماری تهران را الگوی مدرن شده سبک اصفهانی دانست و گفت: در ادامه این تحقیقات، فضاهای شهری نیز در دستور کار برنامه ها قرار گرفت و تاکنون توانسته ایم 24 مورد فضای شهری را بررسی و مستند سازی کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد با اشاره به رشد روز افزون شهر مشهد افزود: در کنار رشد فیزیکی شهری باید به توسعه کیفی آن نیز توجه شود.
دکتر ایوانی از وجود میراث مدرن نیز به عنوان بخشی از آثار ماندگار عصر امروز یاد کرد و افزود: با نیم نگاهی به میراث کهن استان و آثار و بافت های روستایی و شهری خراسان رضوی، میراث ماندگار مدرن را نیز باید مد نظر قرار دهیم.
7496/507
خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: شاهین فرشاد

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.