به گزارش خبرنگار ایرنا کریم شریفی روز چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی برای هفته منابع طبیعی در جهاد کشاورزی بانه، افزود: در سال های قبل رسانه ها جنگ آینده جهان را جنگ بر سر تامین آب پیش بینی می کردند و هم اکنون این امر به واقعیت نزدیک شده و اختلافات بسیاری از روستاها به خاطر آب است.
وی ادامه داد: حتی این موضوع در بسیاری از استان ها هم به واقعیت پیوسته است.
وی اظهار کرد: باوجود اینکه کشور ما در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته ایم میزان بارندگی سالانه استان کردستان 14 میلیارد متر مکعب است.
وی به وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: استان کردستان علاوه بر اینکه نیازهای آبی بخش های مختلف خود را از منابع موجود تامین می کند بلکه بخشی از آب استان های همجوار را نیز تامین می کند.
وی اظهار کرد: 25 درصد ارزش مراتع و جنگل ها تولید علوفه است مابقی تاثیر جنگل ها در زمینه حفظ آب، حفظ خاک، جلوگیری از آلودگی هوا، تولید اکسیژن و ضد عفونی کننده هوا است.
این مسئول با بیان اینکه سهم سرانه جنگل و منابع طبیعی در استان بیش از میانگین کشوری است گفت: سرانه جنگل و منابع طبیعی بانه هم نسبت به کل استان بیشتر است.
وی گفت: اکنون عده ای سودجو و فرصت طلب بویژه در اطراف شهر بانه چشم طمع به منابع طبیعی این منطقه دوخته اند که لازم است با آنها برخورد جدی شود.
وی به ضرورت تغییر بینش و دیدگاه مردم در بحث حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که بینش و دیدگاه مردم نسبت به منابع طبیعی تغییر نکند با روش های قهری، جریمه و اجبار موفق نخواهیم شد.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در آگاه کردن مردم برای حفاظت از منابع طبیعی گفت: تعدادی از سر جهل و فقر و عده ای هم با هدف سودجویی و با فرصت طلبی به تخریب منابع طبیعی می پردازند.
شریفی ادامه داد: در برخی مواقع فعالیت های عمرانی تعدادی از دستگاه ها و خدمات این دستگاه ها نیز سبب تخریب جنگل ها و مراتع شده است.
وی نبود مدیریت صحیح و بهره برداری بی رویه را از عوامل بروز مشکلات منابع طبیعی دانست و خاطر نشان کرد: آلودگی هوا، گرد غبار و ریزگردها یکی از مشکلاتی است که تخریب منابع طبیعی آن را تشدید می کند.
شریفی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، کمربند سبز برای جلوگیری از آلودگی ایجاد می کنند که اثرات آلودگی محیط زیست را خنثی می کند.
وی ادامه داد: در کردستان جنگل های بانه و مریوان اثرات آلودگی زیست محیطی را کاهش می دهند و به عنوان یک فیلتر عمل می کند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی بانه، جنگل ها می توانند سالانه 68 تُن گرد و غبار را در خود رسوب کند.
وی بابیان اینکه در دین مبین اسلام توجه ویژه ای به بحث درختکاری شده وآیات و احداث زیادی در بحث درختکاری وجود دارد.
در ادامه این جلسه رئیس منابع طبیعی شهرستان بانه هم گفت: سرانه فضای سبز در جهان 15 متر مربع است این میزان در بانه به ازای هر نفر چهار متر مربع است که با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.
لقمان صالح زاده افزود: وظایف اصلی اداره منابع طبیعی در چهار موضوع حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی خلاصه شده است.
وی گرمای هوا راعامل تغییرات اقلیمی و زیست محیطی دانست و ادامه داد: تغییر در بارش ها و کمبود آب شیرین، تخریب منابع طبیعی و پدیده ریز گرد سبب از بین رفتن جنگل ها می شود.
صالح زاده گفت: تغییرات اقلیم که اکثر کشورها با آن درگیر هستند سبب شده که اکثر کشورها در بحث حفظ طبیعت با هم اتفاق نظر داشته باشند.
وی ادامه داد: در این راستا نخستین کنفرانس در برزیل تشکیل شد، بسیاری از کشورهای جهان در این کنفرانس شرکت کردند و به دنبال آن جلسات و همایش های بزرگ و کوچکی در جهان تشکیل شد.
وی به فواید و اثرات طبیعت بر زندگی انسان ها و موجودات اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه جنگل ها و منابع طبیعی فواید و اثرات مهمی در زندگی انسان و موجودات زنده دارد بنابراین، احیا و توسعه منابع طبیعی به لحاظ انسانی وظیفه ای همگانی است.
صاح زاده گفت: امر درختکاری در ایران به عنوان یک سنت دیرینه وجود داشته اما نامگذاری هفته درختکاری برای ترویج فرهنگ طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست است.
این مسئول افزود: حفظ و توسعه منابع طبیعی با همکاری سازمان های مردمی امکان پذیر است که در این راستا تشکیلاتی تعریف شده است.
وی شعار سال منابع طبیعی را 'همه همیار طبیعت باشیم' عنوان کرد و گفت: برای اجرایی شدن شعار سال سیاست های تعیین شده که امیدوارم بتوانیم در بانه نیز همگام با سراسر کشور این سیاست ها را در راستای ترویج طبیعت دوستی و حفاظت از منابع طبیعی اجرایی کنیم.
به گفته وی، ترویج طبیعت دوستی شامل تجلیل از شهدای منابع طبیعی، تامین، توزیع وغرس نهال با همکاری تشکل های مردمی با اولویت نهال گلدانی، ترمیم و برجسته سازی موضوع جرم انگاری تخریب منابع طبیعی، برگزاری نمایشگاه ترویجی با ارائه دستاوردها و معرفی فعالیت ها و عملکرد سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری از برنامه های هفته منابع طبیعی است.
در نخستین روز هفته منابع طبیعی که به نام روز جشن ملی درختکاری نامگذاری شده در کشور به دست رئیس جمهور نهال کاری انجام می شود و در استان ها به دست استاندار و در شهرستان ها به دست فرماندار نهال کاشته می شود.
در هفته منابع طبیعی گونه های درختی سرو نقره ای، سرو خمره ای، ارغوان، داغداغان، سنوبر، بیدمشک و زیتون تلخ در بانه کاشته می شود.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی /**انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.