به گزارش خبرنگار ایرنا، این مدرسه یکی از 16 مدرسه طبیعت در کشور است که توسط 2 نفر از دوستداران طبیعت در نزدیکی روستای حسن آباد سنندج راه اندازی شده است.
این مدرسه طبیعت که از همان روزهای آغاز به کارش با استقبال گرم خانواده ها روبرو شد در زمین به مساحت یک هکتار راه اندازی شده و دارای 2 سوله پوشیده و روباز، محوطه تغذیه سالم، استخر روباز، محل نگهداری حیوانات اهلی و طیور خانگی، سکوی نقاشی، محل اسکان والدین و محوطه بازی با شن و بیلچه است.
مدیر و موسس این مدرسه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این مدرسه با هدف نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و دوستی با طبیعت در بین کودکان راه اندازی شده و می خواهد نسلی دوستدار طبیعت را برای آینده تربیت کند.
فریبا صالحی افزود: در این مدرسه بچه ها آزادانه می توانند بازی کنند، با عوامل طبیعی از نزدیک سروکار داشته و به دور از محیط بسته و محدود منزل، تلویزیون، فضای مجازی و دستورات پدر و مادر، محیط طبیعت را لمس می کنند.
وی اظهار کرد: هدف ما این است که به بچه ها یاد دهیم با طبیعت دوست باشند بدون شک وقتی بچه ها با دست خود بذر و نهال می کارند و منتظر سبز شدن آن هستند ناخودآگاه با طبیعت دوست شده و هیچگاه به محیط زیست صدمه وارد نمی کنند.
وی ادامه داد: کارکرد این مدرسه به گونه ای است که کودکان با عشق و علاقه منتظر فرا رسیدن زمان وارد شدن به آن هستند و هیچگاه به تعطیل شدن مدرسه فکر نمی کنند.
صالحی اظهار کرد: در این مدسه 12 تسهیلگر که قبلا' مهارت های مختلف کار با کودکان را فرا گرفته اند، بر فعالیت ها و رفتارهای کودکان در زمان حضور در مدرسه نظارت می کنند.
موسس مدرسه طبیعت در کردستان با بیان اینکه این مدرسه در روز ظرفیت پذیرش 20 نفر را دارد افزود: این مدرسه در مرحله اول در طول 2 هفته به صورت آزمایشی فعالیت کرده و پس از آن فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می کند.
وی در خصوص نامگذاری مدرسه طبیعت کردستان نیز گفت: این اسم از روی یکی از درختان در معرض خطر جنگل های کردستان به نام وی ول که نوعی بلوط بوده گرفته شده، این نوع از درخت بلوط که تنها در مناطق کوهستانی کردستان رشد و نمو می کند.

**مدرسه طبیعت مکانی برای شکوفایی و خلاقیت کودکان است
مربی پیش دبستانی دخترانه حنانه سنندج که نوآموزان را برای اردو به این مدرسه طبیعت آورده بود نیز گفت: آموزش کودکان در چهارچوب میز و صندلی کلاس خلاقیت را از آنها گرفته و راه اندازی مدرسه طبیعت یک نیاز اساسی در فرایند آموزش است.
فرانک چتانی افزود: بسیاری از کودکان امروزی تصاویر حیوانات را تنها در کارتون ها و کتاب های درسی دیده اند و لازم است در مدارس طبیعت از نزدیک این حیوانات را لمس کنند و با شیوه های تغذیه و رفتار آنها آشنا شوند.
وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده ها از وجود چنین مدرسه ای اطلاع ندارند و حتی اجازه نمی دهند که کودک آنها در این مدرسه حضور پیدا کند.
وی اظهار کرد: برای پویایی و پیشرفت کودکان به ویژه در مهد کودک و دوره پیش دبستانی در اردوی مدرسه طبیعت شرکت کنند.
این مربی پیش دبستانی از خانواده ها خواست به صورت دسته جمعی یا حتی انفرادی کودکان را برای آشنایی بیشتر با طبیعت به این مدرسه بیاورند و از نزدیک شاهد شادمانی و خلاقیت رفتاری فرزندان خود باشند.

** زندگی آپارتمانی و بازی های رایانه ای کودکانمان را عصبی کرده است
مادر یکی از کودکانی حاضر در اردوی مدرسه طبیعت هم گفت: زندگی آپارتمان نشینی و انواع بازی های رایانه ای در همان سنین کودکی، بچه ها را عصبی و تندخو بار می آورد و حضور در اردوهای مدرسه طبیعت تا حدودی می تواند این روحیه تندخویی را در آنها تعدیل کند.
شیلر مرادی افزود: در فرهنگ آپارتمان نشینی محیط های بسته و کوچک بچه ها نمی توانند آزادانه رفتار کنند و لازم است برای تخلیه هیجان ها و شور نشاط کودکان محیط های مانند مدرسه طبیعت در برنامه خانواده ها وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر زمینه فراهم می شد که والدین هم در تجهیز و ساماندهی این مدرسه طبیعت مشارکت می کردند، بهترین محیط برای آرامش کودکان فراهم می شد.
وی گفت: در این مدرسه کودکان می توانند با انواع مشاغل و کارهای روزانه روستایان از نزدیک آشنا شوند و نحوه رفتار در این محیط ها را فرا بگیرند.
او پیشنهاد داد اگر والدین در تجهیز و ساماندهی مدرسه طبیعت مشارکت داشته باشند، مدرسه می تواند بسیار موفق تر عمل کند.
مدارس طبیعت از اواخر دهه 50 میلادی در جهان شروع به کار کرده اما در ایران از 2 سال قبل نخستین مدرسه طبیعت در مشهد و به همت بوم شناس بزرگ کشور عبدالحسین وهاب زاده تاسیس و راه اندازی شد.
مدارس طبیعت الگوی بسیار مناسبی برای آموزش مفاهیم زیست محیطی برای کودکان است که تاکنون 16 مدرسه در کشور مجوز لازم را دریافت کرده و بیش از 60 مدرسه دیگر در حال دریافت مجوزهای لازم است.
7348/ 3020/ 1904
**گزارشگران: عبدالله رحمانی و افسانه گلباخی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.