وزیر میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی از پیگیری برای ثبت جهانی هورامان و راه آهن شمال - جنوب در کمیته میراث فرهنگی یونسکو خبر داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی گفت: اوایل مرداد کمیته میراث فرهنگی یونسکو برگزار می‌شود که شخصا در این کمیته حاضر می‌شوم و ۲ پرونده ثبت جهانی هورامان و راه آهن شمال – جنوب را پیگیری می‌کنم.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در حاشیه افتتاح طرح گردشگری پارک آبی سپهر تابناک دیواندره در جمع خبرنگاران کردستان اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم که کردستان را در عرصه بین المللی مطرح خواهد کرد ثبت جهانی هورامان است که در سفر دفعه قبل به استان این قول را به مردم استان دادم.

وی با اشاره به اینکه هر سال یک مورد سهمیه ثبت جهانی برای کشورمان وجود دارد، افزود: شاید هزاران بنای ارزشمند تاریخی را در نوبت ثبت جهانی داریم و همه استان‌های کشور درخواست ثبت آثار خود را دارند اما به کردستان در این زمینه اولویت دادیم.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه منطقه هورامان ۲ استان کردستان و کرمانشاه را در برمی گیرد، گفت: به واسطه شیوع ویروس کرونا ثبت جهاتی هورامان مقداری عقب افتاد اما در پایان همین ماه و اوایل مرداد ماه کمیته میراث فرهنگی یونسکو تشکیل جلسه خواهد داد و من به واسطه اهمیت این موضوع و اینکه باعث خوشحالی مردم کردستان شویم خود شخصا در این کمیته حضور خواهم داشت.

وی ادامه داد: ۲ پرونده سنگین شامل ثبت جهانی هورامان و راه آهن شمال - جنوب که سهمیه سال ۱۳۹۹ کشورمان است را در این کمیته پیگیری خواهم کرد تا به ثبت برسند و یک جشن خوب به این مناسبت در مرداد ماه در کردستان داشته باشیم.

مونسان با تاکید بر اینکه ثبت جهانی هورامان، کردستان را جهانی و ظرفیت‌های آن را به مردم جهان معرفی خواهد کرد، افزود: من بسیار امیدوارم که کردستان در آینده نه چندان دور به یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور تبدیل شود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی منطقه غرب کشور اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما در دولت دوازدهم توزیع یکنواخت گردشگر در کشور بود تا به جای هجوم به مناطق شمالی، مردم به مناطق دیگر کشور هم سفر کنند که غرب کشور و استان کردستان با توجه به تاریخ غنی و مردم مهمان دوست در صدر استان‌های مورد تمرکز ما قرار داشت.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: با حمایت آقای استاندار اقدامات خوبی را در این استان شروع کردیم و در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری در استان صورت گرفته که رقم بسیار خوبی است.

وی افزود: ساخت ۲ هتل پنج ستاره و یک چهار ستاره که هم اکنون در دست اجراست و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند نشان از تامین زیرساخت‌های گردشگری در استان دارد.

مونسان گسترش بوم گردی را یکی دیگر از موضوعات مهم برشمرد که به معرفی کردستان در سطح کشور بسیار کمک کرده است و در این زمینه گفت: ورود تورهای گردشگری به این استان تا قبل از کرونا به صورت فزاینده در حال افزایش بود اما کرونا این موضوع و همه بخش های گردشگری را در کل کشور و استان تحت تاثیر خود قرار داد.

وی عنوان کرد: کرونا در شرایطی بوجود آمد که کشور در شرایط جنگ اقتصادی تحریم‌ها هم بود و شاید در تاریخ کشور و با قاطعیت بعد از انقلاب ما هیچوقت فشار اقتصادی حاصل از تحریم ها را تا این اندازه نداشتیم اما دولت برای حمایت از بخش‌های آسیب دیده از کرونا هرچه را داشت به میدان آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.