اکبر ترکان، سیاست مدار ایرانی، از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهور ایران (حسن روحانی)، دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو هیئت مؤسس دانشگاه شمال آمل و عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بود که بامداد یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 دار فانی را وداع گفت.

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت درگذشت مرحوم اکبر ترکان در پی می آید:

 

تسلیت حسین علایی:

 

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تأثر و تأسف ضایعه درگذشت برادر شهیدان ناصر و مسعود و دوست عزیزم جناب آقای مهندس اکبر ترکان را تسلیت عرض می کنم. 

ایشان از دولتمردان برجسته جمهوری اسلامی ایران بود که عمر خود را برای سازندگی و سربلندی ایران عزیز صرف کرد و نقش بزرگی در توسعه صنایع دفاعی کشور در دوران دفاع مقدس داشت. 

فقدان آن انسان پرتلاش را به خانواده محترم و برادر ایشان و خاندان معزی تسلیت عرض می کنم. 

از خداوند بزرگ برای ایشان رضوان الهی و برای خاندان مصاب، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. 

حسین علایی

 

 

تسلیت اسحاق جهانگیری:

درگذشت جناب آقای مهندس اکبر ترکان دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و از مدیران باسابقه و خوشنام و فعال در بخش های مختلف به خصوص صنعت کشور موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

مصیبت فقدان این مدیر خدمتگزار که در مسئولیت های مختلف منشاء خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود را به همه دوستان، علاقه مندان و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

 

تسلیت محمدرضا عارف:

در پی درگذشت مهندس اکبر ترکان ،دکتر محمدرضا عارف در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. 

متن این پیام به شرح زیر است:

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا.

جناب آقای مهندس ترکان  که از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران بودند  دیده از جهان فروبستند و به سوی معبود شتافتند و با رفتنشان دوستداران‌شان را در غم و ماتم فرو بردند.

ایشان از جمله مدیران مومن و  متعهدی بودند که در ادوار مختلف بعد از انقلاب و در مسئولیتهایی که بر عهده داشتند نقش ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.  

 مهندس ترکان  با تشکیل و حمایت از صنایع خودکفایی دفاعی، نقشی بی بدیل در تأمین تسلیحات داخلی در زمان جنگ تحمیلی داشتند و در نقش  اولین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم  باعث هماهنگی وانسجام تشکیلاتی سپاه و ارتش بعد از جنگ شدند و نیز در مقام وزیر راه و ترابری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه شبکه راه و بزرگراه‌های کشور نقش مهمی را ایفا کردند. 

اینجانب با تسلیت درگذشت این انسان مومن و پرهیزگار به خانواده محترم ترکان و دوستداران ایشان، از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیا الله و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

محمدرضا عارف

 

پیام تسلیت محمد شریعتمداری:

بِسمِ الله الرَّحْمٰنِ الرََّحْیْم مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً

رادمرد ساحت مدیریت عالی ایران “مهندس اکبر ترکان“ به لقاء معبودش شتافت و در جوار ربش آرام گرفت. او در عهدش با خدای خود در خدمت به مردم و دفاع از مرزهای شرف ایرانیان چه در ایام دفاع مقدس چه قبل و بعد از آن صادق و راسخ بود. او تا آخرین لحظات عمر با برکتش با مقاومت و روحیه‌ای وصف ناپذیر در مقابل شدائد زمانه سر خم نکرد و ایستاد چون کوه و دست از خدمت به خلق خدا نکشید. 

من به عنوان همکار آخرین روزهای زندگی آن عزیز، این مصیبت بزرگ را به همه جامعه مدیران عالی کشور همه ملت ایران و خصوصاً همسر گرانقدر آن بزرگ مرد و فرزندان محترمش تسلیت عرض می‌کنم و برای وی علوّ درجات و برای بازماندگان صبر و آرامش مسئلت دارم.

 

تسلیت محسن حاجی میرزایی:

بازگشت همه به سوی اوست

چهره‌ای خوش نام و فروتن، اندیشه ورزی ساعی و مؤمن، تلاشگری ارزشمند و وفادار به نظام، وزیر و مدیری ممتاز در ادوار و عرصه‌های مختلف ایران اسلامی، غروب کرد و دوستداران و همکاران خود را به سوگ نشاند.

مرحوم مهندس اکبر ترکان، نمونه‌ای جامع و کامل از مدیری معتدل و پاکدست در تراز جمهوری اسلامی ایران بود که با تلاش‌های ثمربخش و دلسوزی‌های اثر بخش، همواره همراه متولیان نظام و جمهوری اسلامی بود.

درگذشت ایشان را به خانواده محترم و سایر بازماندگان، به ویژه محضر رئیس جمهور محترم و بیت شریف ترکان، تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم، غفران الهی و برای بازماندگان ارجمند شکیبایی و سلامتی خواهانم.

روحش شاد و خدمات خالصانه و دلسوزانه اش، توشه راهش باد.

 

یادداشت عباس آخوندی/ برای برادرم مهندس اکبر ترکان:

روز غم‌انگیزی است. بعد از نماز صبح متوجه شدم که برادرم مهندس اکبر ترکان همه را وداع گفته و به سوی حضرت باری شتافته‌است. امید که خدای تعالی با روی گشاده او را بپذیرد. از درگاه حضرت حق برای او رحمت و غفران و برای خانواده‌ی محترمش شکیبایی و سزای نیک طلب می‌کنم. 

بیش از 40 سال است که اکبر را می‌شناسم و با او دوست هستم. در دوران جهاد سازندگی با او همکار بودم. او عضو شورای جهاد لرستان بود. بلند همت و بلند پرواز بود. از همان زمان‌ها افزون بر فعالیت‌های مستقیم مربوط به حوزه‌ی مسئولیتش، علاقمند به مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز بود. خوب خاطرم هست که در اوج درگیری‌ها با رییس جمهور وقت؛ آقای بنی‌صدر، یک روز از خرم‌آباد آمد وگفت که عباس باید اقدامی بکنیم. گفتم: در باره‌ی چی؟ گفت: این وضعیت بنی‌صدر. دوسه صفحه مطلب با خط خودش نوشته‌بود و پیشنهاد داشت که به نام شورای مرکزی جهاد سازندگی آن را انتشار دهیم. گفتم: که ما عضو یک نهاد رسمی هستیم و با این تابلو نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم. بیش از یک ساعت طول کشید تا او را منصرف کنم.

اکبر همواره پرجوش و خروش بود و هرآنچه می‌اندیشید بلا فاصله بر زبان می‌آورد. او دلیر و شجاع بود و به خانواده‌ای با اصالت تعلق داشت. برادرش ناصر نیز همکار ما در جهاد سازندگی کردستان بود و در همان‌جا به شهادت رسید. روح هر دو شاد باد. در عین حال، اکبر بسیار باهوش و زیرک بود. و پس از جهاد مسئولیت‌های متعددی در وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت راه‌وترابری و مشاورت رییس جمهور بر عهده گرفت و منشاء خدمات گوناگون بود. او در فعالیت‌های حرفه‌ای نیز فعال و مدتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بود. با همه‌ی این توصیف‌ها او دوست و رفیق خوبی هم بود. 

خطِ اثر او در آبادانی و دفاع از این سرزمین همواره هست. یاد مهندس اکبر ترکان عزیز گرامی باد.

عباس آخوندی

۲۶/اردیبهشت/۱۴۰۰

 

تسلیت محمود واعظی:

این چهره خدوم، صدیق و کارآمد نظام با قرار گرفتن در جایگاه‌های مهم خدمتگزاری، عمر شریف خود را وقف خدمت به مردم و نظام اسلامی کرد و خدمات موثری ارائه نمود که به یقین در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

 

سید محمدخاتمی درگذشت اکبر ترکان را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت تأسف‌انگیز انسان شریف، خدمتگزارِ صدیقِ انقلابی کشور و مدیر توانا و متعهد جناب آقای مهندس اکبر ترکان را به همه دوستداران و همراهان آن عزیز و به خاندان شریف ترکان، همسر و فرزندان ارجمند او و به همه بستگان عزادار تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حقِ متعال برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.

روانش شاد و یادش گرامی

سیدمحمد خاتمی‌

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰‌

 

پیام حسام الدین آشنا:

‌مهندس اکبر ترکان به دیداربرادر شهیدش رفت. مردی سرشار از امید به آینده ولی کاملا مرگ آگاه

 

تسلیت محسن هاشمی:

” إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ”

خانواده محترم ترکان

احتراماً، درگذشت مدیرخدوم و مخلص، جناب آقای مهندس اکبر ترکان  موجب تاثر گردید.

بدینوسیله این مصیبت را از طرف خود وخانواده هاشمی، صمیمانه تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم که خدمات فراوانش در دولت سازندگی، مورد توجه ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار داشت، غفران، رحمت الهی و مجاورت انبیاء(ص) و اولیای الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را آرزو دارم.

محسن هاشمی رفسنجانی

رییس شورای اسلامی شهر تهران

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

 

photo_2021-05-16_13-40-48

 

عکسی از مرحوم اکبر ترکان

در این تصویر، او وزیر دفاع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در اسفند سال ۱۳۶۸ برای به آب انداختن کشتی رزمی ساخت ایران به بندرعباس رفته‌ است.

 

 

تسلیت خانواده شهیدان رحمانی

بازگشت همه به سوی اوست

فقدان ناباورانه انسانی والا و خدمتگزاری پرتلاش و شایسته خسارتی بزرگ برای ایران و ایرانیان است.

با نهایت تأثر و تأسف درگذشت آقای مهندس اکبر ترکان را به خانواده محترم،همسر گرامی، فرزندان عزیز و دوستان و همراهان تسلیت گفته ،از خداوند منان حشر با اولیاء و برادران شهید ناصر و مسعود و آرامش ابدی روح بلند ایشان را خواستاریم.

خانواده شهیدان رحمانی

 

علی اصغر مونسان

‌خبر درگذشت مهندس اکبر ترکان موجب تألم فراوانم شد. زنده‌یاد ترکان انسانی وارسته و فردی موثر در عرصه سیاسی، اقتصادی و سازندگی بود. سال‌ها افتخار آشنایی با خانواده مکرم و همکاری نزدیک با ایشان داشتم.این فقدان را به خاندان آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

روحشان شاد و یادشان گرامی.

 

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای

رحلت انسان شریف، مومن و نیک نفس، جناب آقای مهندس اکبر ترکان موجب تأسف و تأثر گردید.

آن مرحوم از بدو پیروزی انقلاب اسلامی خود را وقف خدمت به مردم و نظام نمود و منشأ آثار ماندگاری در حوزه‌های مختلف اجرایی شد.

خدمات ایشان در صنایع دفاعی کشور و پس از آن توسعه بخش راه و ترابری که نقش مهمی در توسعه کشور داشت، از یادگارهای فراموش نشدنی ایشان است.

از خداوند متعال می‌خواهم او را در کنار برادران شهیدش از رحمت واسعه خود برخوردار فرموده و به خانواده محترم و جمیع بازماندگان ایشان صبر و اجر و سلامتی عنایت فرماید.

"سید هادی خامنه‌ای"

 

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری

درگذشت مدیر توانا و خدمتگزار پرتلاش و ارزشمند مردم و نظام، مرحوم آقای مهندس ترکان را به خانواده محترم، بستگان، دوستان و  همکاران معزز آن فقید سعید  تسلیت  میگویم، رحمت بی پایان و عالیترین درجات را برای ایشان ازخداوند کریم خواستارم

مجید انصاری

 

سرلشکر باقری درگذشت اکبر ترکان را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون 

درگذشت مهندس اکبر ترکان وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و از مدیران فعال و تاثیرگذار در حوزه های دفاعی و صنعتی کشور موجب تاثر و اندوه فراوان شد. 

 فقدان آن چهره خدوم و صدیق را به خانواده مکرم و عموم داغدیدگان و با وابستگان ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و مصیبت دیدگان ارجمند صبر و شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می کنم. 

 

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت دوست عزیز و همکار پرتلاش دوران جهادسازندگی و وزارت کشور، مرحوم جناب آقای مهندس اکبر ترکان باعث تالم و تاثر گردید.

خدمات ارزنده ایشان در جهت رشد و اعتلای این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست و انشالله ذخیره آخرت او خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به همسر گرامی، فرزندان و سایر بازماندگان، از درگاه ایزد یکتا برای آن فقید سعید علو درجات مسئلت دارم.

علی اکبر ناطق نوری

 

پیام تسلیت علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی با تسلیت درگذشت مرحوم مهندس اکبر ترکان، اظهار داشت: آن فقید سعید در طول بیش از ۴ دهه تلاش و مسئولیت در دولت جمهوری اسلامی ایران، اندیشه و دغدغه ای جزء ترقی و تعالی ایران اسلامی در سر نداشت و با کوله باری از خدمات ارزنده و تجارب گرانقدر روی در نقاب خاک کشید.

صالحی در این پیام تاکید کرد: با نهایت تألم، تأسف و تأثر اطلاع یافتم که جناب آقای اکبر ترکان، یکی از دولتمردان صاحب اندیشه و صدیق کشورمان که در جایگاه های گوناگون در مسیر آبادانی ایران عزیز گام برداشته است، دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار معبود شتافته است. آن فقید سعید در طول بیش از ۴ دهه تلاش و مسئولیت در دولت جمهوری اسلامی ایران، اندیشه و دغدغه ای جزء ترقی و تعالی ایران اسلامی در سر نداشت و با کوله باری از خدمات ارزنده و تجارب گرانقدر روی در نقاب خاک کشید.

وی ادامه داد: اینجانب ضمن عرض تسلیت به همکاران، یاران و همفکران ایشان و با ابراز همدردی با خانواده معزز ترکان، از درگاه الهی برای آن فقید سعید، علو درجات مسألت می نمایم.

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.