مراد فتحی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این زندانیان اراده‌ای در وقوع جرم نداشتند و در جریان فعالیت کاری و به دلیل شرایط اقتصادی یا نوسانات قیمت‌ها با مشکلات مالی و زندانی شدن مواجه شدند.

وی با بیان اینکه شاکی، متشاکی و قاضی در شرایط محکومین مالی راضی نیستند، افزود: حضور این زندانیان در زندان علاوه بر بار روانی برای شخص، برای خانواده اش مشکلات عدیده بویژه در حوزه مالی ایجاد می‌کند.

فتحی اضافه کرد: سال گذشته ۱۸۸  نفر از زندانیان مالی با مشارکت مردم فهیم از زندان‌های استان آزاد شدند که تعداد قابل توجه‌ای بود.

وی یادآور شد: برای این آزادسازی ۱۰ میلیارد ریال ستاد دیه، ۱۸ میلیارد ریال مردم، ۶۴ میلیارد ریال گذشت شکات، ۲۸ میلیارد ریال صندوق، سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کمیته امدام امام راحل، ۳۸ میلیارد ریال کمک بانک و پنج میلیارد ریال هم آورده خود زندانیان تامین شده است.

فتحی با اشاره به اینکه هیچ نمونه مثبتی از بیماری کرونا در زندان‌های استان مشاهده نشده است، تاکید کرد: ۷۰ نفر کادر پزشکی و درمانی در زندان‌های این استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۹ هزار زندانی به زندان‌های کردستان وارد یا خارج می‌شوند، گفت: یک هزار و ۳۷۳ نفر از زندانیان کردستان در دوران نوروز به مرخصی رفتند و ۲۰۵ نفر هم از زندانیان با عفو رهبری از زندان آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های کردستان اضافه کرد: با فعالیت‌های حوزه مددکاری، تیم‌های صلح و سازش و شوراهای حل اختلاف از سال گذشته تا کنون رضایت خانواده اولیای دم برای ۳۱ نفر از زندانیان در انتظار قصاص کسب شد که ۱۶ نفر از زندان آزاد و ۱۵ نفر هم در انتظار پرداخت دیه هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سه هزار و ۳۵۹ نفر دوره‌های جهاد دانشگاهی و فنی حرفه‌ای را در زندان‌ها گذرانده و مدرک دریافت کرده‌اند، یادآور شد: زندانیان پس از آزادی می‌توانند با بهره از این مدارک برای اشتغال و جذب شدن در بازار کار تسهیلات دریافت کنند.

فتحی با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۴ نفر در کارگاه‌های اشتغال زندان مشغول به کار بودند، افزود: ۱۲۶ نفر معادل ۶۹ درصد در زندان آموزش‌های تحصیلی دیدند.

مدیرکل زندان‌های کردستان گفت: ‌۳۵ هزار و ۹۸۸ جلد کتاب در کتابخانه‌های زندان وجود دارد و ۲ هزار و ۳۵۸  نفر از زندانیان در آن عضویت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.