خلیل فعله گری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان خسارت بر اثر سرمازدگی و بارش شدید باران و تگرگ طی ماه فروردین و چند روز اول اردیبهشت به بخش کشاورزی و بهره‌برداران استان وارد شده است.

وی اضافه کرد: عمده خسارت‌های وارده شامل ۱۰ هزار و ۱۸ هکتار اراضی زراعی دیم، ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار اراضی زراعی آبی، پنج هزار و ۱۳۶ هکتار اراضی باغی، ۲۷ راس دام سبک و ۱۰ واحد دامداری سنتی روستایی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با وجود اینکه بیمه محصولات کشاورزی از جمله اصلی‌ترین راهکارهای جبران خسارت در حوزه کشاورزی است اما تنها حدود ۹ درصد از کل اراضی خسارت دیده امسال تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی است.

فعله‌گری با بیان اینکه گزارش کامل خسارت وارده برای اتخاذ تصمیمات و راهکارهای جبرانی مربوطه به مراجع ذیصلاح ارسال شده است، افزود: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی موج جدیدی از بارش‌های با شدت بالا در راه است لذا کشاورزان و باغداران کماکان نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه در مزارع و باغات خود اقدام کنند.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

هم اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.