علی اکبر محمدپناه روز سه شنبه در حاشیه عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های سروآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از آفات و امراضی که حیات جنگل های استان کردستان را به مخاطره انداخته، آفت جوانه خوار بلوط است که هر ساله در اوایل فروردین طغیان می‌کند.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این راستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و صیانت از جنگل ها عملیات پایش را در سطح ۲۲۰ هزار هکتار در جنگل‌های کردستان در شهرستان‌های سروآباد، مریوان، بانه و کامیاران آغاز کرده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به ۲ روش انجام می‌شود که در روش اول به صورت محلول پاشی با استفاده از محلول BT که با درختان جنگلی سازگار است، انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در روش عملیات مکانیکی به صورت سرشاخه زنی و حذف شاخه های درختان آلوده است که بعد از پایان عملیات محلول پاشی که پایان اردیبهشت است، آغاز شده و تا تیرماه ادامه خواهد داشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد نیز اظهار داشت: عملیات پایش و مانیتورینگ جنگلهای این شهرستان در سطح ۵۲ هزار هکتار طی سالهای ۹۷ و ۹۸ انجام و مناطق آلوده و کانون‌های بحران به لحاظ وجود آفات جنگل شناسایی شده است.

مسلم مرادی افزود: بیشتر آلودگی جنگلهای سروآباد از نوع پروانه جوانه خوار بلوط و گیاه نیمه انگلی لورانتوس بوده و بسته به نوع آلودگی، عملیات مبارزه بیولوژیک یا مکانیکی برای مقابله با آفت انتخاب می شود.

وی یادآور شد: به منظور مقابله با آفت جوانه خوار بلوط، امسال عملیات مبارزه بیولوژیک با استفاده از محلول BT در سطحی معادل ۵۲ هزار هکتار در جنگلهای این شهرستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری و صیانت از جنگلهای زاگرس اجرا می شود.

مرادی اضافه کرد: سال گذشته نیز عملیات  مبارزه مکانیکی با آفت لورانتوس در بیش از ۱۱۰ هکتار از جنگلهای حوزه چشمیدر و آلمانه شهرستان سروآباد انجام شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.