شاهرخ محمودی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از شناسایی و دستگیری ۱۰ نفر از عاملان اصلی تخریب عرصه ملی و طبیعی طی هفته گذشته عملیات گشت زنی و بازرسی از مناطق جنگلی شهرستان افزایش یافت.

وی افزود: با دریافت گزارش های مردمی و دلسوزان طبیعت مبنی بر تخریب عرصه‌های طبیعی توسط افراد سودجو و انتشار تصاویری از تخریب جنگل، ۶ نفر دیگر از متخلفان و تخریب کنندگان عرصه‌ها توسط نیروهای یگان حفاظت شناسایی شدند.

رییس اداره منابع طبیعی مریوان یادآور شد: با توجه به حساسیت‌هایی که بر روی تخریب انجام شده و فراری بودن متخلفان در افکار عمومی ایجاد شده بود با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی حکم جلب متخلفان صادر و این افراد دستگیر و پس از سیر مراحل قضایی روانه زندان شدند.

محمودی اضافه کرد: تعداد ۲ نفر از متخلفان از اهالی روستای سیف علیا، ۲ نفر از اهالی روستای بیله و دویسه، یک نفر از اهالی روستای درزیان و یک نفر نیز از اهالی روستای سردوش بودند که اقدام به تخریب و قطعه قطعه درختان جنگلی کرده بودند.

وی گفت: متخلفانی که به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلات نوروزی مشغول تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی یا زغال گیری هستند، به گوش باشند با هماهنگی‌هایی که با مراجع قضایی شده، برای آنها حکم جلب صادر و بلافاصله بازداشت و روانه زندان خواهند شد.

اخلال در بازداشت راننده تراکتور تخریب کننده منابع طبیعی

رییس اداره منابع طبیعی مریوان افزود: در پی گزارش تخریب و تصرف اراضی ملی به وسیله یک دستگاه تراکتور در روستای دره وران با هماهنگی مقام قضایی حکم جلب برای شخص متخلف صادر شد.

وی یادآور شد: نیروهای واحد حفاظت اداره با همکاری نیروی انتظامی شهرستان به محل تخریب اعزام شده و بعد از مختصات برداری و مستندسازی شخص متخلف را بازداشت و ادوات جرم را توقیف کردند.

محمودی با بیان اینکه اهالی روستای دره وران در حین برگشت نیروهای یگان حفاظت با ایجاد اخلال مانع از بازداشت و تحویل شخص متخلف شده بودند، گفت: اهالی روستاها بدانند در صورت همکاری با تخریب کنندگان و متصرفان به عرصه‌های منابع طبیعی، با تمام توان و امکانات و با استفاده از نیروی قهریه بسیار قوی تری برخورد کرده و برای حفظ این منابع خدادادی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

آتش زدن درختان جنگلی توسط رانندگان ترانزیت

رییس اداره منابع طبیعی مریوان با بیان اینکه رانندگان تریلرهای ترانزیتی به درختان کهنسال اطراف مرز باشماق رحم نکردند، گفت: در پی گزارش همیاران طبیعت مبنی بر به آتش کشیدن یکی از درختان کهنسال در مسیر مرز باشماق توسط رانندگان ترانزیت، نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی به محل اعزام شدند.

وی یادآور شد: نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی بعد از خاموش کردن آتش، درخت کهنسال را تیمار کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت و گشت زنی نیروهای واحد حفاظت از منابع طبیعی به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی ادامه دارد، افزود: حراست و نجات عرصه های ملی و منابع طبیعی جز با همکاری و همیاری طبیعت دوستان مُیسّر نخواهد شد لذا فرهنگ منابع طبیعی باید مردم محور شود و مردم، طبیعت را از آن خود دانسته و آن را همچون میراثی جاودانه و ماندگار به نسل آینده منتقل کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد و از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.