علی پناهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پایش نقشه‌های هواشناسی برای این استان از اواخر امروز (دوشنبه) تا اواخرروز جمعه 22 فروردین بارش‎های رگباری بهاری با رعد و برق و احتمال باش تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق این پایش‌ها دوشنبه شب شاهد بارش‌های پراکنده و رگباری با احتمال رعد و برق خواهیم بود افزود: این سامانه در سه شنبه و چهارشنبه نیز فعالیت خود را به صورت بارش‌های پراکنده رگباری با احتمال رعد و برق و ورزش گاهی شدید باد ادامه خواهد داد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان یادآور شد: فعالیت این سامانه در روز پنجشنبه بارش قابل ملاحظه باران اغلب به صورت رگباری همراه با رعد و برق و احتمال بارش تگرگ و وزش باد ادامه دارد اما روز جمعه نیز پس از بارش‌های پراکنده و رگباری با رعد و برق، احتمال بارش تگرگ از استان خارج می‌شود.

پناهی گفت: بیشترین فعالیت این سامانه در روز پنجشنبه و عمدتا در نیمه غربی استان بوده و از جمله مخاطرات ان آبگرفتگی موقت و سیلابی شدن مسیل‌ها و کاهش کمینه دمای هوا در صبح پنج شنبه بیشتر در نیمه شمالی استان است.

وی در خصوص توصیه‌های هواشناسی به منظور کاهش مخاطرات این سامانه بارشی اظهار داشت: خودداری از سفرهای غیرضروری، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها، عدم صعود به ارتفاعات، انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص کاهش اثرات سرمازدگی در باغات از جمله این توصیه ها است.

سازمان هواشناسی کشور روز گذشته با صدور اخطاریه سطح قرمز ویژه هواشناسی کشاورزی نسبت به کاهش محسوس دمای کشور در برخی از مناطق کشور از جمله کردستان به دنبال نفوذ سامانه بارشی به کشور و سرمازدگی شکوفه‌ها به کشاورزان و باغداران هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور در این اخطاریه 11 توصیه اعلام کرده که شامل محافظت از  مزارع و باغات با توجه به وزش باد شدید  و احتمال رخداد تگرگ، اطمینان از استحکام سازه‌ها، سالم بودن پوشش های پلاستیکی و بسته بودن درب و  پنجره های  گلخانه ها با توجه به وزش باد شدید  و احتمال تگرگ است.

از دیگر توصیه‌های این سازمان خودداری از آبیاری مزارع گندم و جو با توجه به وقوع بارش، وزش باد شدید و نتیجتاً احتمال ورس، لایروبی کانال ها و زهکش های مزارع و باغات به منظور خروج آبهای سطحی ناشی از باران، هدایت آبهای روان به انهار آبیاری جهت تغذیه سفره های زیرزمینی و استقرار کندوهای زنبور عسل بالاتر از سطح زمین جهت جلوگیری از آبگرفتگی آنها است.

همچنین بکارگیری پوشش مناسب روی کندوهای زنبورعسل  نظیر برزنت های روغن اندودشده جهت محافظت در مقابل بارش باران، خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه های فصلی و حاشیه دره ها با توجه به احتمال سیلابی شدن آنها، خودداری از تردد عشایر در ارتفاعات با توجه به احتمال وقوع صاعقه، جلوگیری و کنترل ورود آب باران به استخر های پرورش ماهی و میگو و تسریع در برداشت محصولات قابل برداشت در خوزستان با توجه به احتمال رخداد تگرگ از جمله این توصیه‌ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.