رسانه با ایجاد فضایی آرام، دادن امید و با بهبود جو روانی هم می‌تواند موجب کمک به رونق تولید شود. جو روانی نامناسب و نبود آرامش می‌تواند بر تولید و بازار اثر منفی بگذارد بنابراین رسانه در حفظ فضای آرام و ایجاد آن نقش مهمی دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج هم در راستای این وظایف خود توانسته سال گذشته در بخش‌های خبری، پوششی، گزارش، یادداشت و میزگرد نقش خود را در حد توان ایفا کند تلاش کرده و با بازتاب مشکلات استان کمتربرخورداری همچون کردستان به حل این مشکلات کمک کند و این رویه را تا پایان سال ادامه داده است.

بازتاب تمامی جلسات اقتصادی در طول سال همچون جلسات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، کارگروه توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، شورای معادن استان، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و بازتاب خبری و تصویری راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید بخشی از فعالیت‌های این رسانه بوده است.

خبرگزاری ایرنا دفتر سنندج به عنوان نماینده رسانه رسمی کشور اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی دولت را نیز به صورت منظم پیگیری کرده است.

بازتاب سفر مسوولان کشوری همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور به کردستان و مسوولان خارجی همچون استاندار سلیمانیه عراق به همراه هیات تجاری و اقتصادی از جمله فعالیت‌های دیگر این رسانه در بخش تولید و رونق آن بوده است.

این رسانه توانسته با انتشار یادداشت‌های مختلف از جمله با عنوان مثلث توسعه نیافتگی کردستان در راستای ترویج فرهنگ تولید و شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی استان تلاش کرده و نقشی ایفا کند.

پرداخت به ضرورت حمایت از بخش تولید در شرایط دشوار اقتصادی کشور در یادداشتی با عنوان "تولید تنها نماند" یکی دیگر از خروجی‌های این رسانه در مسیر رونق دادن به تولید بوده است.

ایرنای کردستان همچنین در قالب میزگردهایی موضوع افزایش حقآبه اراضی استان در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی و چالش‌های پیش روی توسعه پایدار این بخش و همچنین افزایش فرهنگ مشارکت و روی آوری به تعاون در نتیجه افزایش تولید را به بحث و گفت و گو گذاشته است.

این رسانه سال گذشته همچنین میزگردی در زمینه افزایش سطح زیر کشت توت فرنگی به عنوان یک تولید مهم بخش کشاورزی استان و ضرورت افزایش صنایع وابسته و صنایع تبدیلی متناسب با آن برگزار کرد.

ایرنا نقش تعاون را در رشد و رونق تولید نادیده نگرفت و در راستای افزایش فرهنگ مشارکت و روی آوری به تعاون هم میزگرد برگزار کرد.

همکاران ایرنا در کردستان مشکلات تحریم‌ها و نحوه دور زدن آن را هم موضوع مهمی برای رونق تولید دیدند و با برگزاری میزگردی به مهندسی معکوس برای گذر از مشکلات تحریم‌ها اما با تکیه بر توان داخلی، حمایت از بخش خصوصی و تسهیل‌گری راه تولید پرداختند.

ما مرزنشینان را به عنوان کسانی که هم می‌توانند از طریق مقابله با قاچاق از تولید داخل حمایت کنند و هم خود تولید کننده باشند نادیده نگرفتیم و گزارشی از شرکت میران پلاست از کارگاه‌های تولید نوارهای آبیاری نوین و لوله‌های پلی اتیلین که در بخش نمشیر بانه زمینه اشتغال ۲۵ نفر از جوانان مرزنشین را فراهم کرده است را در معرض دید خوانندگان این رسانه قرار دادیم.

روستاییان مرزنشین کردستانی نه از کشاورزی و دامداری بهره‌ چندانی می‌برند و نه از فرصت مرز، آنان هزینه معیشت خود را در سخت‌ترین شرایط و با حداقل‌ها تامین می‌کنند بنابراین ایرنا هم در گزارش‌های مختلف آنها را مورد توجه قرار داد.

عدم موفقیت تولیدات ایرانی در جلب نظر مصرف‌کنندگان داخلی یکی از مشکلات مورد توجه است که کمبود تولیدات، تولید با کیفیت کم، گرانی محصولات داخلی و نبود فرهنگسازی از جمله علل آن است که در گزارشی با عنوان "بهبود ساختار تولید راه چاره افزایش فروش کالای ایرانی" به آن پرداختیم.

«مار در آستینِ تولید» عنوان گزارش دیگری بود که سال گذشته در ایرنا منتشر شد و به مشکل نگاه خریدار ایرانی به لوگوها و آرم‌های خارجی در حین خرید اختصاص داشت که تلاش کردیم از این طریق خریدار ایرانی را تشویق کنیم بیشتر به تولیدات داخلی روی بیاورد.

ایرنا دفتر سنندج همچنین به ظرفیت‌های تولید دیگر در استان از جمله معادن آن پرداخت و به طور ویژه هم گزارشی را به مشکلات صاحبان معادن نمک در استان اختصاص داد.

در مقاطعی شایعاتی در فضای مجازی و جامعه پخش می‌شد که نتیجه آن ضربه به تولیدات داخلی بود در چنین شرایطی هم همکاران در دفتر ایرنا کردستان وارد می‌شدند تا به حمایت از همشهری تولیدکننده خود بپردازند یکی از این شایعات در مورد کیفیت و آلودگی تولیدات شیر بود که ایرنا در گزارشی با عنوان کیفیت شیر تولیدی در کردستان استاندارد و سالم است" به مقابله با این شایعات پرداخت.

فعالیت‌های خبرگزاری ایرنا کردستان در حوزه تولید حتی در پنجمین جشنواره استانی رسانه‌ای ابوذر هم نمود پیدا کرد و اثر یکی از خبرنگاران این دفتر با عنون "تولید بر مدار روشنایی" رتبه دوم را در این جشنواره کسب کرد.

در حالیکه امسال هم توسط رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید نامگذاری شده است اهالی رسانه‌ هم باید در کنار مسوولان، مردم و تولیدکنندگان تلاش‌های خود را مضاعف کنند تا بتوان به هدف این نامگذاری رسید.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.