شهرام ملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال گذشته بودجه مصوب شهرداری‌های استان چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود، اظهار داشت: پارسال ۳۸ درصد از این میزان شامل یک هزار و ۷۱۴ میلیارد و ۱۸۳ میلیون ریال از محل منابع دولتی تامین و در اختیار شهرداری ها قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این میزان کمک نسبت به ۹۴۳ میلیارد ریال سال ۱۳۹۷ از رشد ۸۱ درصد برخوردار است ضمن اینکه اعتبارات کمک شده به شهرداری‌ها در سال ۹۸ بر اساس جمعیت شهرها و در راستای تامین اعبتارات هزینه‌ای و عمرانی آنها صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: کمک‌های دولتی به ۳۲ شهرداری استان در سال ۱۳۹۸ شامل یک هزار و ۲۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۶۹۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال نیز از محل اعتبارات ملی است.

ملکی افزود: اعتبارات استانی از ۲ بخش ارزش مالیات بر افزوده به میزان ۹۰۸ میلیارد و ۱۶۴ میلیون ریال و عوارض گاز به میزان ۱۱۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون ریال تامین و به آنها پرداخت شده است.

وی محل تامین اعتبارات ملی کمک به شهرداری‌های استان را شامل تبصره ۲ ماده ۳۹، سهم قیر یارانه‌ای، جمع بند هـ تبصره ۱، پیگیری استاندار (ماده ۹۷)، ماده ۵۸ قانون الحاق ۲ اعلام کرد.

ملکی گفت: شهرداری سنندج با ۴۵۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال بیشترین میزان کمک‌ها را دریافت کرد و پس از آن شهرداری سقز با ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون ریال و شهرداری مریوان با ۱۶۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال در رتبه‌های بعدی دریافت این کمک‌ها قرار دارند.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه است و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر جمعیت است که ۷۰ درصد از این افراد در شهرها و ۳۰ درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

در تقسیمات سیاسی کردستان، شهرستان بیجار دارای پنج شهرداری، شهرستان‌های بانه، قروه و مریوان هرکدام دارای چهار شهرداری، شهرستان‌های سقز، سنندج و دیواندره هرکدام دارای سه شهرداری و شهرستان‌های سروآباد و کامیاران نیز هرکدام دارای ۲ شهرداری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.