قدیر آریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هفته منابع طبیعی با شعار نهالکاری همگانی برای ایرانی سر سبز،  ۱۲ هزار اصله نهال در قالب برنامه های فرهنگی و همگانی و همچنین ۲ برنامه شاخص نهال کاری در حوزه شهرستان با حضور مردم و مسوولین غرس خواهد شد.

وی افزود: اولین برنامه نهالکاری تصفیه خانه فاضلاب شهری ۳ کیلومتری جاده بیجار - زنجان و برنامه دوم نهالکاری اردوگاه قدس (ایلانی) با نام بزرگداشت شهداست که در ادامه با برگزاری آیین های مختلف، مردم به کاشت نهال تشویق شده و با اهمیت منابع طبیعی و حفاظت از این سرمایه ملی آشنا می‌شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار یادآور شد: در بخش آبخیزداری در حوزه قره طوره شهرستان اجرای سدهای رسوب گیر، در فاز اول که در روستای باباسرخه اجرا شد، ایجاد سدهای رسوب گیر با حجم ۴۳۶ مترمکعب و سد های ملاتی ۱۲۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال نیز به بهره برداری رسیده است.

او تاکید کرد: فاز دوم این طرح که در باتوجه به وضعیت آب و هوایی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در راستای حفاظت خاک و آب های جاری، به مرحله بهره برداری خواهد رسید که در حوزه روستای کلوچه هم ۵۵۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۸۴۰ میلیون ریال از این اراضی در دست مطالعات نقشه برداری آبخیزداری قرار دارد.

آریان ادامه داد: در حوزه حفات از منابع طبیعی، امسال ۱۶۴ پرونده تخلف در تصرف اراضی منابع طبیعی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده که تاکنون ۲۳۱ فقره با مساحت ۲۸۵ هکتار خلع تصرف شده و تعداد گزارشات مردمی در این حوزه ۲۴۲ فقر ثبت و ۲۲۲ فقره مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حوزه دام مازاد،  ۱۱ فقره پرونده مربوط به این موضوع به مراجع قضایی ارجاع شده است که آمار کلی این حوزه تا امروز به ۲۲۰۰ واحد دامی در شهرستان رسیده همچنین در این خصوص،  ۵۴ فقه انتقال پروانه چرای دام، ۳۱ فقره ابطال پروانه و ۳۰۱ فقره تمدید پروانه چرای دام اقدام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار گفت: در راستای واگذاری زمین به طرح های تولید و ملی حدود ۸۷ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به این خصوص تخصیص یافته است.

آریان به موضوع حمایت از کشاورزان و مرتع نشینیان اشاره کرد و افزود: ۵۴۶ سهم برای جذب عضوگیری برای تعاونی منابع طبیعی برای حمایت از کشاورزان و  مرتع نشینان تاکنون اقدام شده است.

۱۵ اسفند روز ملی درختکاری است و هفته منابع طبیعی از این روز آغاز و تا ۲۱ اسفند ماه ادامه دارد.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.