خلیل رنجبر روز سه‌شنبه به مناسبت ۱۳ اسفند روز جهانی آسیب شنوایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، ۶۵ دانش آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس و مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی با نیازهای ویژه این استان مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: ۲۲۵ نفر از این تعداد دانش‌آموز نیز دارای آسیب شنوایی خفیف تا عمیق به صورت تلفیقی فراگیر در سال تحصیلی جاری در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، افزود: خانواده و جامعه باید با پذیرش واقع‌بینانه محدودیت فرد ناشنوا در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های آنان یاری‌رسان باشند.

وی سن مناسب برای انجام غربالگری شنوایی را حدود یک ماهگی، تشخیص حدود سه ماهگی و درمان حدود ۶ ماهگی اعلام کرد و یادآور شد: سن آغاز کم‌شنوایی غیرقابل درمان ناشی از سرو صدای زیاد به اوایل نوجوانی و پیرگوشی به علت استفاده از رسانه‌های صوتی و تصویری از کهولت به حدود ۴۵ سالگی کاهش یافته است.

رنجبر با اشاره به اینکه  پیشگیری، غربالگری و توانبخشی می‌توانند اختلالات شنوایی و عواقب آن را کاهش دهند، گفت: در صورتی‌ که مشکلات شنوایی در سنین پایین درمان نشود، در آینده منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و ضعف در مهارت‌ها و رشد اجتماعی خواهد شد.

وی تاکید کرد: دو سوم افراد دارای اختلال شنوایی در کشورهای در حال توسعه هستند و افزایش عفونت‌ها و بیماری‌های مانند سرخک، اوریون، سرخجه و مننژیت از دلایل این  اختلال است که با ارتقای سطح آگاهی و ترویج مراقبت از گوش وسلامت شنوایی می‌توان آمار آن را کاهش داد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: یکی از مهمترین علل کم‌شنوایی در کشور ژنتیکی است بطوری که حدود۶۰ تا ۷۰ درصد کم‌شنوایی‌ها را تشکیل می‌دهد و این درحالی است که نزدیک به ۹۵ درصد والدین این افراد، شنوا بوده و فقط ژن معیوب را حمل می‌کنند.

در سال تحصیلی جاری حدود هشت یک هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.