تب این ویروس که از کشور چین دامن‌گیر سایر نقاط دنیا شده از آخرین روز بهمن امسال سفر غیرمنتظره خود را به ایران آغاز و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ۹۵ نفر از هموطنان در استان های مختلف به این بیماری مبتلا و ۱۵ نفر نیز تاکنون جانباختند که این مساله موجی از نگرانی و دلهره در کشور ایجاد کرده است.

براساس آمارهای رسمی این بیماری استان‌های سمنان، گیلان، قم، خراسان رضوی، مازندران، بزد، البرز، تهران، مرکزی، همدان، اصفهان و اردبیل را درگیر کرده و بسیاری از فعالیت‌های کشور در حوزه آموزش از جمله مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی، مکان‌های ورزشی، اماکن مذهبی و صادرات کالاها را تحت تاثیر قرار داده و موجب زیان‌های مختلف اقتصادی به کشور شده است. پ

پیش آمدن این وضعیت در هر کشوری بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تبع این مساله مهمترین صنعتی که از این شرایط متضرر می‌شود، گردشگری است که با توجه به قرار گرفتن ایران در این شرایط و در پیش بودن تعطیلات نوروز باید دید مسوولان چه تدابیری برای کاهش این ضرر اتخاذ می‌کنند.

از آنجا که سفر نکردن از جمله مهمترین توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کروناست پس با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و سفرهای نوروزی این سوال پیش می‌آید، چه باید کرد که کرونا در روزهای آتی به سفر خود در استان‌های کشور ادامه ندهد و این همسفر در مقصد جا گذاشت شود؟

کرونا ۱۰۰ درصد رزرو هتل‌های کردستان را کنسل کرد

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کردستان گفت: با توجه به اینکه تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در این استان مشاهد نشده اما رزروهای تمام هتل‌های استان  کنسل شده است.

حمید حمیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرایط تا آنجا تاثیرگذار بوده که رزروهای مربوط به ایام نوروز نیز کنسل شده و این مساله در برگیرنده مشکلات اقتصادی برای جامعه هتلداران است.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت ورود مسافران عراقی به استان نیز ضرر بزرگی به هتل‌ها وارد کرده است، اضافه کرد: تمهیدات لازم برای ضدعفونی و بهداشتی کردن تمام هتل‌ها انجام شده و در صورت ورود مسافر هیچ گونه مشکلی از نظر اقامت در هتل‌ها، هتل آپارتمان و مهمانپذیرها وجود ندارد و بدون نگرانی از مسائل بهداشتی می‌توانند در این اماکن اقامت داشته باشند.

حمیدی یادآور شد: براساس قانون در صورت کنسل شدن رزروها باید هتل‌ها پول شب اول را از مسافر دریافت کنند اما چون این شرایط به صورت غیر عادی و بر اثر اجبار پیش آمده، هتل‌های کردستان تمام پول رزروهای کنسل شده را به رزروکنندگان برگرداندند.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کردستان با بیان اینکه این شرایط هتلداران را با ضرر بزرگی مواجه  کرده است، افزود: انتظار ما این است که سازمان تامین اجتماعی و دارای با درک این شرایط و اعمال تخفیفاتی از بار سنگین این ضرر بر دوش هتلداران بکاهند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان و ۲۴ مهمانپذیر در این استان مشغول ارائه خدمت به مسافران هستند، گفت: ۲ هزار و ۶۸۱ تخت در این مکان ها موجود است که ۷۸۲ تخت آن در مهمانپذیرها، ۱۰۰ تخت در هتل آپارتمان ها و بقیه در هتل ها واقع است.

حمیدی اضافه کرد: با توجه به شرایط پیش آماده امیدواریم تا یکی ۲ هفته آینده این بیماری از کشور ریشه کن و فعالیت های مختلف به حالت عادی و سابق خود برگردد.

این مساله تنها یکی از ده ها مشکلی است که ویروس کرونا برای کشورهای که مهمان آنهاست ایجاد کرده و اگر در سایر حوزه ها نیز که تحت تاثیر این ویروس فعالیت‌شان قطع یا کم شده بررسی صورت گیرد، می‌شود به عمق این فاجعه که هم مرگ و میر و هم فلج کردن اقتصاد را به دنبال دارد، پی برد.

کرونا و فلج شدن گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این رابطه گفت: با ورود ویروس کرونا به کشور گردشگری این استان نیز تحت شعاع این مساله قرار گرفته و ورود مسافر به کردستان طی روزهای گذشته به کمترین میزان خود رسیده است.

حمید اسکندری اظهار داشت: این مساله علاوه بر جلوگیری از ورود گردشگران خارجی به کشور موجب به حداقل رسیدن گردشگری داخلی نیز شده که این شرایط خود به خوبی می تواند گویای وضعیت نامناسب اقتصاد گردشگری باشد.

وی با اشاره به اینکه گذر با کمترین ضرر از چنین شرایطی نیازمند تصمیمات درست و داشتن علم مدیریت بحران است، اضافه کرد: در کردستان ضدعفونی کردن موزه ها، اماکن تاریخی رستوران ها، اقامتگاه ها، هتل ها، اماکن بین راهی و واحدهای گردشگری به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس به صورت روزانه در دستور کار است.

اسکندری افزود: در این مدت کوتاه چند روزه نمی توان آمار دقیقی از میزان کاهش مسافران به استان را اعلام کرد اما کاهش ها چشمگیر بوده و با جمع بندی، آمار در اولین فرصت اعلام خواهد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: کسانی که در چنین شرایطی قصد مسافرت دارند می توانند با رعایت نکات بهداشتی، همراه داشتن وسایل شخصی و عدم حضور در مکان های عمومی سفری ایمن تر داشته باشند.

مطمئننا اولین موردی که در چنین شرایط برای نجات اقصاد گردشگری به ذهن می‌رسد وجود کمیته‌ یا ستادی برای مدیریت بحران گردشگری در کشور است همان مساله‌ای که ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در پی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران که موجب زیان هایی به اقتصاد گردشگری نیز شد، اینگونه به آن اشاره کرده بود که (در حوزه گردشگری عرف است یک بخش از برنامه استراتژی به مدیریت بحران اختصاص پیدا کند و در آن، اقدامات فوری با توجه به مخاطب و بازار تعیین شود).

در پی آن حادثه وزارت میراث فرهنگی با انتشار نامه‌ای به زبان انگلیسی از مردم دنیا خواست تا به ایران امن و زیبا سفر کنند و آن بحران را اینگونه مدیریت کرد، برای جواب دادن به این سوال که آیا این بحران را درست یا اشتباه مدیریت کرده است؟ باید به بررسی‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف گردشگری پرداخت که از حوصله این گزارش خارج است.

این روزها اما گردشگری با بحران جدی تری به نام ویروس کرونا مواجه است و در طول چند روزی که از وقوع این اتفاق در کشور می گذرد تنها واکنشی که از وزارت میراث فرهنگی در این خصوص شاهد بودیم اینکه وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی نامه‌ای به معاون میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری کشور، دستور داد از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

در متن این نامه آمده است که «به ‌منظور مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور، الزامی است ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به کلیه موزه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری کنند و بدیهی است تمهیدات لازم برای عوامل و کارکنان مجموعه‌های یاد شده از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در نظر گرفته شود و همچنین نسبت به نصب علائم هشدار دهنده برای بازدیدکنندگان اقدام شود.

از آنجا که اقتصاد گردشگری قرار بود در روزهای تحریم به عنوان یکی از مهمترین موارد جایگزین اقتصاد نفتی فعالیت کند آیا در چنین شرایطی که این وزارتخانه برنامه روشن و قدرتمندی از خود ارائه نمی دهد می توان به جایگزینی آن امیدوار بود؟

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.