منیر خلقی، شنبه در نشست بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که با محوریت ابعاد حقوقی در شیراز برگزار شد، افزود: ۲۴ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی، فارس را یکی از شاخص‌ترین استان‌های کشور در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی دانست و افزود: اخیرا محور ساسانی در این استان با هفت اثر فرهنگی و تاریخی به ثبت جهانی رسیده است که آثار این محور ارزشمند اکنون با مخاطرات طبیعی مواجه است که این موضوع مدنظر باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از سال ۹۵ تا کنون با برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی سعی برای استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی به منظور برنامه‌ریزی و حفاظت از این میراث ارزشمند، تلاش کرده است.

وی اضافه کرد: موضوع‌های حقوقی، غارت و تخریب بناهای تاریخی و تصرفات در حریم قانونی آثار تاریخی از جمله مواردی است که در نشست بین‌المللی امروز (بیست و ششم بهمن 98) در شیراز با حضور متخصصان داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنین بیان داشت: امیدوارم نتایج کاربردی این نشست با پیگیری اداره کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی به وضع قوانین جدید بیانجامد.

کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل‌ و دومین اجلاس سالیانه خود در شهر منامه بحرین، نهم تیرماه 1397، آثار ارزشمند معماری و شهرسازی دوره ساسانی را با عنوان منظر باستان ‌شناسی ساسانی فارس در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
پیشتر، آثار تاریخی تخت جمشید، پاسارگاد (آرامگاه کوروش)، باغ های پاسارگاد و باغ ارم از این استان در فهرست آثار جهانی ثبت شده بودند.
آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در شهرستان فیروزآباد، مجموعه بیشاپور، تنگ چوگان و غار و مجسمه شاپور در شهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان از آثار برجسته به یادگار مانده از دوره تاریخی ساسانیان در استان فارس واقع هستند.
سلسله ساسانیان از سال 224 تا 651 میلادی بر ایران حکومت کردند.

مشکلات سد راه یادمان‌های جهانی‌ فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این نشست گفت: این استان با چهار عنوان و ۱۱ اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، بیشترین تعداد میراث ثبت جهانی را در بین سایر استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

مصیب امیری افزود: فارس از دوران‌های بسیار قبل از جمله دوره صفویان مورد توجه گردشگران اروپایی قرار داشته که این افراد از مجموعه تخت جمشید و آثار بر جا مانده از دوره ساسانیان بازدید می‌کردند.

وی ادامه داد: محور ساسانی، آخرین میراث استان فارس بوده که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به همین دلیل در یک سال گذشته در شهرستان‌های فیروزآباد، سروستان و کازرون که این میراث واقع است ۹ اقامتگاه بوم گردی ایجاد شده تا این مجموعه‌ها بتوانند میزبان گردشگران داخلی و خارجی و بازدید کنندگان از این آثار باشند.

امیری بیان کرد: هم اینک مشکلاتی در مورد تملک اراضی واقع شده در حریم آثار تاریخی این خطه وجود دارد که باید با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف، این موانع برطرف شود.

وی افزود: با تملک این اراضی زمینه حفاظت بهتر از این میراث تاریخی و باستانی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حریم مجموعه بیشاپور و آتشکده فیروزآباد، آرامستان‌هایی قرار گرفته که دفن اموات اکنون در این محل ها انجام می‌شود که برای حفاظت بهتر از این میراث جهانی باید از این کار جلوگیری شود.

نشست بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو با حضور پرفسور آدریانو روسی، رئیس موسسه ایزمئو، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی ملی و استانی برگزار و در این گردهمایی پیام سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز قرائت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.