عطاءالله حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمبود این اقلام بهداشتی بدلیل افزایش تقاضای مردم بوده و متاسفانه در اینگونه مواقع مردم بجای نوعدوستی، اقدام به احتکار خانگی این نوع اقلام می‌کنند.

وی افزود: داروخانه‌ها تولید کننده این اقلام نیستند و فقط به میزان تقاضای مردم پاسخ می‌دهند بنابراین باید نظارت بیشتری بر شرکت‌های دارویی و بهداشتی به عنوان تولید کننده از سوی سازمان صمت انجام گیرد و اجازه احتکار خانگی به برخی افراد سودجو داده نشود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: این شرایط فقط مخصوص استان ما نیست و همه استان‌های کشور با این مشکل روبرو هستند، بنابراین از ۲ روز پیش وزارت بهداشت نسبت به تهیه ماسک مورد نیاز اقدام کرده و قرار است طی ۲۴ ساعت آینده محموله‌ای حامل این نوع کالاها به استان وارد و در بین داروخانه‌ها توزیع شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای همه افراد بویژه افراد سالم ضروری نیست، یادآور شد: فقط افرادی که دارای علایم بیماری هستند و همچنین کادر بهداشت و درمان که مستقیم با بیماران ارتباط دارند لازم است از ماسک استفاده کنند.

حیدری همچنین به افزایش قیمت غیرمتعارف این اقلام بهداشتی در برخی از داروخانه‌ها،  شرکت و سوءاستفاده در این زمینه اشاره کرد و از مردم خواست هرگونه تخلف و گرانفروشی این نوع کالا (ماسک و مایع ضد عفونی کننده) را گزارش کنند.

وی یادآور شد: تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از مبتلا به کرونا ویروس در استان کردستان مشاهده و گزارش نشده است ضمن اینکه تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان آمادگی پذیرش بیماران احتمالی را دارند و از مردم انتظار می‌رود نکات بهداشت فردی از جمله شست شوی مداوم دست ها را رعایت کنند.

 به گزارش ایرنا،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ۲۰ بهمن از بستری بودن یک فرد مشکوک به این بیماری خبر داد و گفته بود: خانواده این فرد نیز در قرنطینه بوده و همکاری خوبی با عوامل درمانی دارند ضمن اینکه درجه شک ابتلای این فرد به ویروس کرونا بسیار پایین است.

پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای استان فعال شده با حساسیت بالای این موضوع پیگیری می‌شود و دوربین‌های حرارتی برای تقویت کنترل مسافرهای ورودی نیز در مرزها قرار بود فعال شوند تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند.

از اواسط بهمن ماه پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای باشماق و سیرانبند کردستان ایجاد و تقویت شده تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند، اگر مورد مشکوک به این بیماری در مرزهای استان شناسایی شود در صورتی که ایرانی باشد با آمبولانس به اتاق ایزوله بیمارستان‌های سنندج انتقال داده می‌شود و اگر عراقی باشد اجازه ورود به ایران به او داده نخواهد شد.

حدود ۲ ماه پیش کرونا ویروس در چین ایجاد شد و براساس بررسی دانشمندان ۹۰ درصد ژنتیک این ویروس با ویروس موجود در بدن خفاش یکسان است و به همین دلیل حدس زده می‌شود منبع آن از این حیوان باشد، چین بعد از گذشته سه هفته متوجه مبتلا شدن افرادی به این بیماری شد به همین دلیل در سطح وسیعی گسترش پیدا کرد.

این ویروس سه درصد کشندگی دارد، هر چند نسبت به بیماری عفونی سارس درصد کشندگی پایین‌تری دارد ولی واگیری آن وسیع و سریع اتفاق می‌افتد و هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا چهار نفر را آلوده کند،  دوره نهفتگی این ویروس در بدن انسان از ۲ روز تا ۱۴ روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر کردن کار درمان می‌شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.