حیدر ویسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تمام فصول سال تلفات گونه‌های جانوری بر اثر تصادف اتفاق می‌افتد ولی این حادثه در زمستان‌ها بدلیل تردد بیشتر جانوران در محدوده‌های نزدیک شهرها و روستاها برای تهیه غذا بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی که کوه‌ها و مراتع کردستان پوشیده از برف می‌شود بسیاری از گونه‌های جانوری برای پیدا کردن غذا به سمت جاده‌های بین شهری می‌آیند و از زباله‌های حاشیه جاده‌ها یا لاشه دیگر جاندران تغذیه می‌کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان افزود: از ابتدای آذر امسال تاکنون سه قلاده روباه، یک خرگوش، ۲ قلاده گرگ، یک قلاده سمور سنگی و یک قلاده شغال در تصادفات جاده‌ای استان تلف شده‌اند.

ویسی با اشاره به اینکه این تصادفات در جاده‌های مریوان، قروه، دهگلان و محور سنندج به کامیاران اتفاق افتاده است، یادآور شد: البته آمار دقیقی از تلفات گونه‌های جانوری در تصادفات نداریم و آماری هم که وجود دارد مربوط به مشاهدات موردی کارکنان حفاظت محیط زیست و اعلام مردم است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود رانندگانی که از محورهای ارتباطی استان تردد می‌کنند در این موقع سال بویژه ایام برفی و بارانی با دقت و رعایت ایمنی بیشتری رانندگی کنند تا مبادا بر اثر سرعت زیاد و بی‌توجهی علاوه بر جان خود و سرنشینان،  جان گونه جانوری را هم به خطر بیندازند.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.