مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا گفت: طی آخرین آمار برداری از آهوان خارگ که در مرداد ماه سال جاری صورت گرفت شمار آهوان جزیره بیش از ۹۰۰ راس تخمین زده شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: برای حفظ بقای این آهوان علاوه بر اجرای طرح حفاظت از آهوان خارگ که با برنامه هایی از جمله کاهش تصادفات جاده ای، ایمن سازی راه ها و اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری همراه است برنامه ریزی جهت کاهش جمعیت کنونی نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد .

وی ادامه داد: برای حفظ تعادل زیستی و مدیریت جمعیتی آهوان با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، سوق الجیشی و اجتماعی جزیره خارگ بویژه محدودیت زیستگاهی بدلیل کمبود فضای زیستی و غذا در جزیره اجرائی ترین راهکار کنونی

خروج تعدادی از آنها از جزیره و تعدیل جمعیت این وحوش در حد استانداردهای زیستگاهی است.

قلی نژاد ادامه داد: شرایط اجتماعی و امنیتی جزیره در کنار شرایط جغرافیایی عواملی است که عملیات تعدیل و خروج آهوان را با چالش روبرو میکند.

وی گفت: تردد دریایی برای خروج آهوان و نیاز به گرفتن مجوز های متعدد برای خروج وحوش باتوجه به شرایط این جزیره عملیات مورد نظر را با کندی روبرو میکند.

قلی نژاد افزود: بخشی از آهوان می تواند به زیستگاه های مستعد این پستاندار در کشور منتقل شود که ملاک های انتخاب زیستگاه از یک طرف همگرایی ژنتیکی بین آهوان پیرامون زیستگاه انتخاب شده و آهوان خارگ و از طرف دیگر لزوم وضعیت مناسب جغرافیایی، توپوگرافی محل و بخصوص شرایط مساعد حفاظتی از این گونه است.

وی گفت: اولویت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انتقال آهوان خارگ به زیستگاه های مکمل و مشابه در استان است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: عقد تفاهم نامه با  شرکت نفت فلات قاره  در پشتیبانی از آهوان خارگ از نظر مساعدت در تامین علوفه و کنترل بیماری و همچنین همکاری در انجام پروژه تعیین وضعیت ژنتیکی آهوان جزیره از اقدامات در حال اجراست.

وی عنوان کرد: بیشترین تاثیر بروز بیماری در آهوان خارگ مربوط به اوایل دهه هشتاد بخصوص سالهای ۸۲ و ۸۳ در اثر بیماری "جرب" بوده که جمعیت آهوان را از یکهزار راس به کمتر از صد راس رساند.

جرب یک بیماری انگلی خارش‌دار و عامل آن بندپایی از گروه هیره‌ها به نام هیره خارشی است.

قلی نژاد اظهارداشت: سایر موارد بیماری در سالهای اخیر که باعث تهدید  جمعیت آهوان شده به صورت بسیار محدود و مقطعی بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر گفت: طی رایزنی های انجام شده در سالیان گذشته، شبکه دامپزشکی شهرستان بوشهر بازدیدهایی از جزیره را در دستور کار خود قرار داده است.

 وی یادآورشد: در سال جاری یک دامپزشک نیز در اداره کل محیط زیست استخدام شد که ( تا زمان امکان حضور دائم یک دامپزشک) عملیات سرکشی و بازدید مستمر و دوره ای از آهوان جزیره در حال انجام و در ماه های أخیر بازدیدهای مستمر و بررسی آبشخورها نیز انجام گرفته است.

قلی نژاد ادامه داد: در حال حاضر محدودیت زیستگاهی و تردد آهوان از محل های خیابانها و راه های مواصلاتی در جزیره بزرگترین مشکل تهدید کننده آهوان است.

وی عنوان کرد: افزایش جمعیت این چالش ها را بیشتر می کند طوریکه سالانه حدود صد راس آهو به واسطه تلفات جاده ای در جزیره تلف می شوند.

قلی نژاد یادآورشد: شرایط خاص و وضعیت دسترسی آهوان باعث می شود با وجود اقدام های دامپزشکی و تیمار بیشتر تصادفات جاده ای به مرگ آهوان منجر شود.

قلی نژاد افزود: با وجود آنکه طبق روال و متد علمی جهانی از در دسترس ترین روش های تعدیل جمعیت، صدور پروانه شکار وحوش است در جزیره خارگ بواسطه شرایط خاص امنیتی و اجتماعی این گونه، هیچگاه این رویه در دستور کار محیط زیست نبوده است.

وی ادامه داد: از این رو شایعاتی مبنی بر مجوز شکار و یا صادرات گوشت آهو به طور کامل بی اساس و کذب است.

قلی نژاد تصریح کرد: صادرات گوشت آهو نیز به طور صرف از طریق مراکز تکثیر و پرورش آهو در کشور و پس از دریافت مجوز های لازم از دستگاه های مرتبط امکان پذیر است  که تاکنون از  مراکز تکثیر و پرورش این حیوان در استان این فعالیت اقتصادی صادراتی صورت نگرفته و مجوزی نیز صادر نشده است .

وی افزود: برای تامین آب و علوفه با تعبیه مخزن نگهداری آب و احداث آبشخور اقدامات موثر و کافی صورت گرفته و همچنین  در خصوص تامین علوفه نیز شرکت  نفت فلات قاره با توجه به قرارداد همکاری فی ما بین، مساعدت لازم را در این خصوص انجام می دهد.

قلی نژاد بیان کرد: در صورت عدم انجام اقدات مدیریتی و در رأس آنها عملیات تعدیل آهوان علاوه بر افزایش آمار تصادفات جاده ای، جمعیت این وحوش نیز در جزیره به صورت چشمگیری با توجه به پیش بینی زاد و ولد های مناسب آنها افزایش خواهد یافت که در این بین نگران کننده ترین اتفاق، احتمال بروز بیماری در اثر افزایش تراکم آنها و کمبود فضای زیستی و نامساعد شدن شرایط  زیستگاهی است.

وی تاکید کرد:آهوان جزیره خارگ باتوجه به شرایط کلی این پناهگاه حیات وحش تعادل جمعیتی نداشته نیاز به انجام اقدام مدیریتی داشته و اجرای اقدامات مدیریت جمعیت برای حفاظت موثر از آنها اجتناب ناپذیر است.

 قلی نژاد گفت: در این راه با وجود  مشکلات ارائه شده، اعتماد همه عموم اهالی خارگ و مسئولان دستگاه های اجرایی به کارکنان  محیط زیست  و مساعدت آنها در تسهیل انجام این عملیات حساس و مهم بسیار ضروری و ارزشمند خواهد بود.

وی بیان کرد: ساکنان جزیره خارگ علاقه خاصی به آهوان داشته به طوری که شکار آهوان از سوی بومیان صورت نمی گیرد و جامعه بومی  و محلی در حفاظت از گونه همواره همکاری و همراهی های جدی داشته و با هر گونه شکار و آسیب به جمعیت آهوان مخالف هستند.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.