امیر سلیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در احداث این طرح‌ها به دلیل عقب ماندگی استان در حوزه فرآوری محصول تسهیلکاری شده که بخش خصوص با استفاده از آورده شخصی و تسهیلات بانکی سه هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در این مدیریت با ایجاد ۲۴۴ طرح فرآوری و بسته بندی موافقت شده که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این طرح‌ها، آینده روشنی برای  صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استان رقم بخورد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هم اکنون ۱۱۹ واحد فراوری و بسته بندی با ۷۹۰ هزار و ۵۴۹ تُن ظرفیت تولید با یک هزار و ۱۹۶ فرصت شغلی در استان مشغول فعالیت هستند.

سلیمی یادآور شد: ایجاد واحدهای سردخانه و انبارهای نگهداری برای ایجاد ارزش افزوده و تعادل بین عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزی و فرآوری محصولات تولیدی استان با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های خالی، شناسایی افراد توانمند و سرمایه گذار در امر فرآوری و  سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی از جمله برنامه سازمان جهادکشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی در برنامه های پنج و ۱۰ ساله است.

وی تاکید کرد: امسال در این راستا، ۶۵ واحد تولیدی با ظرفیت ۴۹۸ هزار و ۷۹۳ تُن تولید با ۹۱۶ فرصت شغلی و یک هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز به بانک‌ها معرفی شده است.

سلیمی با بیان اینکه هم اکنون ۳۱ درصد از کل تولیدات استان فرآوری می‌شود، گفت: ارائه برنامه های صنایع تبدیلی توسط بخش خصوصی به منظور ایجاد واحدهای تولیدی و ارائه رهنمودهای فنی و کارشناسی در امر سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی به سرمایه گذاران، تسهیلگری در بروکراسی اداری و حمایت های تسهیلات بانکی از جمله انتظارات برای توسعه این بخش است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار و ۸۷۳ واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.