بهمن مرادنیا روز یکشنبه در جلسه بررسی جوانب و ابعاد ویروس کرونا ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای به این بیماری در استان و کشور مشاهده نشده ولی لازم است آمادگی کامل برای پیشگیری از شیوع این ویروس را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم و راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا بسیار حایز اهمیت است، افزود: بنابر گزارشات و توصیه‌های وزارت بهداشت راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا ساده است و با رفتارهای مناسب نظیر پرهیز از دست دادن، روبوسی و شستشوی مدام دست‌ها تا حد زیادی می‌توان از ابعاد آن کم کرد.

مرادنیا با تاکید بر انجام مراقبت های به داشتی در مبادی ورودی مرزی استان یادآور شد: مردم استان بە شایعات و برخی خبرها در فضای مجازی توجه نکنند و اخبار صحیح را فقط از مجاری قانونی و خبرگزاری‌های رسمی کشور پیگیری کنند.

استاندار کردستان بر توجه و کنترل جدی مرزهای رسمی و ورود مسافران نیز تاکید کرد و گفت: بدون هیچ تعارفی باید در گلوگاه‌های رسمی از ورود هر فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا به استان جلوگیری شود چرا که این مساله به سلامت مردم بر می‌گردد و جای هیچ تعارف و سهل انگاری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: لازم است دانشگاه علوم پزشکی کردستان و سیستم بهداشت اقلیم کردستان هماهنگ و در خصوص نحو پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

طبق اظهارات مدیران علوم پزشکی کردستان تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در کردستان مشاهده نشده ولی هماهنگی و تمهیدات بهداشتی لازم در این خصوص اندیشیده شده لذا مردم استان در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

«کرونا» را واقع‌بینانه بشناسیم

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروختند، نمایان شد و تاکنون بر اساس آمار حدود ۱۲ هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

توصیه‌های عملی برای مبتلا نشدن به کرونا

هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ncov - ۲۰۱۹ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا است؛  توصیه‌هایی برای مبتلا نشدن به این ویروس نخست آنکه  «شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه یا ضد عفونی با الکل» انجام دهیم.

«دهان و بینی‌یتان را هنگان سرفه دیگران بپوشانید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند، خودداری کنید، از تماس محافظت‌نشده با حیوانات وحشی و اهلی دوری کنید، در تجمعات انبوه از ماسک استفاده کنید و از روبروسی و دست دادن با دیگران بپرهیزید.»

مردم فاصله یک‌متری با کسانی که علایم بیماری دارند را حفظ کنند و هنگام سرفه و عطسه دستمال جلوی دهان‌ خود بگیرند و بعد آن را در داخل سطل زباله بیندازند.

«اشیا و سطوحی را که اغلب لمس می‌کنید را ضدعفونی کنید،  در مکان‌های شلوغ و حمل‌ونقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید،  از لمس چشم و صورت خود به‌ویژه با دست‌های استریل‌نشده بپرهیزید،  سعی کنید دستکش یک‌بار مصرف همراه داشته باشید،  ظروف و وسایل شخصی‌تان را تمیز و استریل و از دیگران جدا کنید،  همیشه قبل از غذا دست‌های خود را بشویید،  گوشت و تخم‌مرغ را کاملا بپزید و هنگام بیماری در خانه بمانید».

در پی اعلام وضعیت اضطراری ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزیر بهداشت طی نامه به اسحاق جهانگیری معاون رییس‌جمهوری از دولت خواست که همه پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شود و در جلسه روز جمعه گذشته اعضای دولت که با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه‌ و شهرسازی، گردشگری و صنایع دستی، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد، مصوب گردید که تا اطلاع ثانوی همه پروازهای ورودی و خروجی به چین لغو شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.