سعدی نقشبندی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان اجرایی کشور بر حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید ویژه دارند، چرا که آب، خاک، جنگل و مرتع از ثروت‌های ملی و میراثی برای آیندگان است.

وی با تقدیر از عملکرد خبرگزاری ایرنا در کمک به معرفی خدمات و عملکرد منابع طبیعی و ترویج فرهنگ مشارکت مردم افزود: همه مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی مسوول هستند و از رسالت‌های رسانه، فرهنگ‌سازی مناسب برای حفاظت از این منابع خدادادی است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان به برنامه بهره برداری از طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی در دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۲  طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح مدیریت بوم سازگان زاگرس به بهره برداری می‌رسد که برای اجرای این طرح‌ها ۹۴ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال هزینه شده است.

نقشبندی اضافه کرد: طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه سد گاوشان کامیاران با حجم سه هزار متر مکعب، سد سفیدرود دیواندره با یک هزار و ۳۳۰ مترمکعب، سد قشلاق سنندج با ۲ هزار و ۳۰۰ متر مکعب از جمله طرح‌های قابل افتتاح در این ایام است.

وی از انجام این عملیات‌ در حوضه سد داریان سروآباد نیز خبر داد و یادآور شد: سازه‌های رسوب‌گیر آبخیزداری در شهرستان‌های مریوان، بیجار، بانه، دیواندره و سقز نیز در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با اشاره به توزیع ۲۴ دستگاه آبگرمکن خورشیدی رایگان میان روستاییان فاقد گاز تاکید کرد: طرح‌های حفاظتی در قالب جایگزینی و اصلاح الگوی مصرف سوخت در روستاهای جنگلی شهرستان مریوان و بانه انجام شده است.

نقشبندی یادآور شد: جنگلکاری مشارکتی با گونه‌های چند منظوره اقتصادی نیز در مساحت ۶۱۴ هکتار از اراضی ملی روستای «بان سعید سفلی» شهرستان کامیاران از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری در این ایام است.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۵۵ نفر اشتغالزایی می‌شود، گفت: این طرح ها در راستای اهداف عالی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور یعنی حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی بوده که کنترل روان‌آب سطحی و سیلاب جلوگیری از فرسایش و رسوب خاک و در نهایت افزایش پوشش گیاهی از نتایج انجام این فعالیت‌ها است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.