جلال قلعه شاخانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن استمداد از رسانه‌های استان برای اطلاع رسانی در خصوص مواد روانگردان جدید اظهار داشت: اطلاعات ناقص و ناکافی و راهنمایی‌های گاهی فریبکارانه به مخاطبین به ویژه جوانان و نوجوانان در خصوص مواد مخدر صنعتی روانگردان‌های جدید (NPS - new psychoactive substance) از سوی سودجویان و قاچاقچیان زمینه گرفتار شدن افراد را به این مواد خانمان سوز فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: براین اساس دستیابی به اطلاعات از کانال رسانه‌های رسمی و فعال استان می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری اولیه و کاهش تقاضا و دادن اطلاعات صحیح و کامل از این مواد مخدر جدید در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی با اشاره به اطلاعیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان در خصوص چالش‌ها و نگرانی‌های در زمینه NPS  و کمبود دانش تخصصی در این زمینه افزود: ناکافی بودن اطلاع رسانی در خصوص مواد مخدر جدید موجبات گرفتار شدن اقشار جوانان و نوجوان به ویژه دانشجویان را فراهم می‌کند در آخرین آمار پوشش اطلاع رسانی انواع مواد مخدر جدید NPS اعلام شده که اطلاع رسانی این مواد در جامعه دانش آموزی ۴۰درصد، جامعه دانشجویی ۲۰درصد و در بین آحاد مردم جامعه ۲۵ درصد صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در استان با وجود رسانه‌های مکتوب و مجازی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به این رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و هنری، اطلاع رسانی صحیح و پیشگیرانه در خصوص مشخصات و ذکر مضرات مواد روانگردان جدید  NPS یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از گرفتار شدن جوانان به حساب می‌آید.

دبیرشورای فرهنگ عمومی استان کردستان یادآور شد: مصرف مواد روانگردان جدید NPS موجب اشکال در تکامل سالم مغز می‌شود کارشناسان معتقدند تکمیل قشر مخ (پیش پیشانی) در جوانان از طریق مهاجرت نورون‌ها از لایه‌های پایین‌تر مغز صورت می‌گیرد، مواد روانگردان خانواده کانابینوئیدها روی مهاجرت سالم سلول‌های عصبی به قشر مخ، تداخل ایجاد می‌کند.

قلعه شاخانی اظهار داشت: درمان روانگردان‌ها به هیچ عنوان دارویی نیست باید افرادی که از این مواد خانمان سوزسوء استفاده می‌کنند تحت روان درمانی طولانی مدت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم در خصوص مواد رونگردان جدید NPS تشخیص مخرب بودن آن در جامعه انسانی امروز است این مواد به سرعت قابل توجهی به ساده ترین روش و اشکال جدید تولید می‌شود.

مواد روانگردان جدید NPS مخفف new psychoactive substance بررسی‌ها نشان می دهد در سال ۲۰۰۹، ۱۶۶ نوع از این مواد کشف شده اما در حال حاضر به ۸۰۳ نوع ماده روانگردان افزایش داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.