هیوا حاج‌محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جام باشگاه‌های کتابخوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است، این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.

وی هدف از تشکیل این باشگاه ها را کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت‌وگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی اعلام کرد.

حاج محمدی با بیان اینکه طرح باشگاه‌های کتابخوانی سال گذشته در سقز آغاز شد و ۱۶ باشگاه در شهر و روستا تشکیل شد،  افزود: امسال هم ۱۱ باشگاه دیگر به تعداد قبلی اضافه شد که بیشتر این باشگاه ها دارای کتابخانه‌های خوب هستند و به صورت مستمر فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باشگاه توسط افراد داوطلب و خانواده های علاقمند به کتاب اداره می شود و گاهی هم دورهمی های خود را به کتابخوانی و نقد و بررسی کتاب اختصاص می‌دهند، تاکید کرد: این فرهنگ با کمترین هزینه و با بیشترین بازخورد مورد توجه کودکان و نوجوان قرار می گیرد و باعث نهادینه شدن کتابخوانی در میان آنها می‌شود.

حاج محمدی با بیان اینکه این طرح در سه دوره، پیش از دبستان، سه پایه اول دبستان و متوسطه انجام می شود، یادآور شد: پیش‌تر این طرح در مدارس و در هر مکانی که تراکم جمعیتی بیشتری داشت برگزار می شد ولی اکنون با استقبال روستایان در روستاها همراه شده و علاقمندان زیادی به خود جلب کرده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز اضافه کرد: این طرح با رغبت و علاقمندی خاصی در شهر صاحب و روستاهای ایرانخواه، قشلاق، تیلکو، سرا و چند روستای دیگر دنبال می‌شود و امیدواریم در سنوات آینده بر تعداد این باشگاه ها افزوده شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.