پیمان اسکنداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سازمان به منظور حمایت از کشاورزان استان بیش از ۲۴ هزار تُن گوجه‌فرنگی بهره برداران این استان را در فصل پاییز (اواخر شهریور تا ۱۰ آبان) به صورت توافقی خریداری کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت،  ۲ کارخانه طرف قرارداد با سازمان تعاون روستایی کردستان با حمایت دولت ۲۴ هزار تُن از این محصول از قرار هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال را در درب کارخانه خریداری کردند.

رییس اداره تعاون روستایی کردستان افزود: کل ارزش محصول گوجه فرنگی خریداری شده بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال بود که این مطالبات ۵۵۰ بهره‌بردار در ۶ هزار و ۷۷ فقره واریزی در چند روز گذشته به صفر رسید.

اسکندری یادآور شد: خرید حمایتی به علت کاهش قیمت گوجه فرنگی و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، از بین رفتن انگیزه کشت و تولید این محصول انجام شد و تعاون روستایی استان با همکاری کارخانجات خرمدشت کردستان و روژین تاک کرمانشاه به این مهم پرداخت و موفق عمل کرد.

کشاورزی قراردادی یک ساختار مشارکت تجاری است

رییس سازمان تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه در سال جاری میزان تولید مازاد بر نیاز محصول گوجه فرنگی در استان و برخی نقاط کشور یک بحرانی در رصه کشاورزی بود گفت: با فعال شدن کشاورزی قراردادی می توان از بروز این آسیب جلوگیری کرد.

اسکندری تاکید کرد: کشاورزی قراردادی، ۲ نوع تعهد را در مقابل هم قرار می‌دهد که شامل تعهد کشاورز به تامین حجم و محصولی با کیفیت مشخص مورد قرارداد با شرکت تعاونی و یا شخص ثالث و تعهدات شرکت تعاونی به تحویل گرفتن محصولات و پرداخت ارزش آن بر اساس قرارداد از طریق بازار مصرف و صنایع تبدیلی طرق قرارداد خوداست.

وی اظهار داشت: یکی از موضوعات جذاب در کشاورزی نوین، کشاورزی قراردادی است که این موضوع می تواند بین کشاورزان و استارتاپ های مختلف هم بسته شود و زنجیره تامین محصولات کشاورزی را با ثبات تر کند.

اسکندری یادآور شد: کشاورزی قراردادی بعنوان یک رابطه قراردادی در زمینه فعالیت‌های کشاورزی که در قالب قراردادهای مشخص میان کشاورزان و شبکه تعاونی روستائی اعم از تولید و تعاونی های تخصصی منعقد می‌گردد، تعریف می‌شود اما ماهیت حقوقی این رابطه صرفاً میان یک فروشنده و خریدار قابل تفسیر نیست.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی امسال یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کردستان زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته و ‌پیش بینی می‌شود با میانگین برداشت ۶۶ تُنی در هر هکتار بهره برداران حدود ۱۲۰ هزار تُن از این محصول را برداشت و روانه بازار مصرف کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.