سعدی نقشبندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال بیش از هفت هزار و ۶۰۰ هکتار، برای انجام عملیات بیولوژیک در سطح جنگل‌ها و مراتع استان، شامل عملیات بذر پاشی و بذرکاری، تبدیل دیمزارهای کم بازده، حفاظت و قرق  انجام گرفته است.

وی افزود: ستاد هماهنگی اجرای برنامه های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین ستاد مدیریت بوم سازگان زاگرس در استان  به صورت جداگانه تشکیل شده و برنامه ریزی زمانبندی آموزش، اجرا و نظارت و اطلاع رسانی پروژه های مربوطه را به عهده دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: برای اجرای این عملیات از گونه های دارویی و شاخص استان نظیر آوندوال ( نینور) ختمی و کاسنی با نظارت اداره کل با اولویت مناطقی که دارای طرح مرتعداری و دارای مطالعات آبخیزداری انجام می شود.

نقشبندی افزود: عملیات بیولوژیکی آبخیزداری مراتع در زیر حوزه های آبخیزمصوب  آلمانه سروآباد ، چمقلو قروه، اسلامدشت مریوان ، دولبندی سنندج  ، چراغ ویس سقز، نمشیر بانه ، خورخوره دیواندره ، کریم آباد دهگلان ، کومایین کامیاران و قره طور بیجار اجرا شده اس و با توجه به شرایط جوی پایان عملیات اجرایی پروِه ها اعلام شده است .

وی تاکید کرد: رویکرد اجرای  پروژه های منابع طبیعی افزایش مشارکت آبخیزنشینان در حفاظت احیاء توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی  است و با اجرای این طرح‌ها بهره‌برداران مرتعی در نگهداری و اصلاح و احیاء مراتع مشارکت می‌کنند که این موضوع موجب افزایش تولید علوفه در واحد سطح و کاهش سیل و رسوب و در نهایت افزایش پوشش گیاهی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: این مشارکت ضمن ایجاد منافع اقتصادی طولانی مدت برای بهره برداران، پایداری برداشت از مرتع و کاهش خسارات ناشی از سیل در مناطق پایین دست را برای آنها ایجاد می کند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان  از  مردم خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی استان  آماده است گزارش تخریب و تصرف و قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش سوزی‌های احتمالی را از طریق سامانه تلفنی شبانه روزی  ۱۵۰۴ دریافت و رسیدگی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.