نویسنده و کارگردان تئاتر کُردی میراحمد و قیغان روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایشنامه این نمایش برداشت آزادی از داستان میر احمد و قیغان نوشته محمد فیدا است.

ابراهیم کاظمی با اشاره به اینکه اصل داستان این نمایش رویدادی تاریخی است، افزود: موضوع این نمایش به قرن ۱۷ میلادی در روستای کُردنشین عراق برمی‌گردد که کدخدا با نقشه‌ای شوم تمام اقوام کاکه میر و کاکه شیخ و تمام زن و بچه و نزدیکان آنها را قتل عام می‌کند و تنها زن کاکه میر که حامله است، نجات پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سبک اجرای این تئاتر روایی (اپیک) است، یادآور شد:آهنگسازی و بیت‌خوانی این تئاتر بر عهده هنرمند برجسته استان کردستان «سعدالله نصیری» است.

نویسنده و کارگردان تئاتر کُردی میراحمد و قیغان با اشاره به اینکه اجرای این نمایش از سوم تا دهم دی ماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج ادامه دارد، گفت: متن این نمایش را به زبان فارسی نوشتم که زهره ستاره آن را به زبان کُردی ترجمه کرده است.

کاظمی تاکید کرد: رضا حاجی خسروی، پیام علوی، رامین شیخ‌الاسلامی، پرستو احمدی‌نیا، اسدالله هوشمند، سیروس علیخانی، کابان کنعانیان، میلاد حسینی، برزان دستوری، میلاد صادقی و پارسا صلواتی از جمله بازیگران این تئاتر هستند.

وی افزود: رضا ناصری، میلاد زندی، گلاله امانی، مسعود سعیدی، هیوا گودرزپور، سهند کمره‌ای، عرفان مفاخری، ماردین زندی، ژینا رستمی، دنیا احمدی، روژان غلامی، ویدا احمدی‌نیا، تارا رضایی، کیژان مرادی، کوثر منصوری و ساینا ناصری از دیگر نقش‌آفرینان این نمایش هستند.

روایت داستان به جای وقوع داستان و قطع کردن نمایش در جاهایی که امکان رابطه و پیوند حسی نمایشنامه و مخاطب وجود دارد از مشخصات این ساختمان نمایشی تئاتر روایی(اپیک)  است که در این روش سعی نویسنده، کارگردان و بازیگر روایت کردن درام بجای تجسم کردن آن برای تماشاچی است.

از دیگر آثار نمایشی که به کارگردانی ابراهیم کاظمی به روی صحنه رفته است می‌توان به عاقبت به خیر نوشته آنتوان چخوف، مه‌م و زین نوشته محمد خلیلی‌فرد، خروسک پریشان نوشته داود کیانیان و پرنده باغ آتش نوشته قطب‌الدین صادقی اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.