رمضان یوسفی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بیشترین نرخ بیسوادی در سطح استان با ۳۶.۶ درصد متعلق به زنان روستایی و بیشترین درصد باسوادی نیز با ۹۰.۸ درصد متعلق به مردان شهری است.

یوسفی افزود: در حال حاضر شهر سنندج با ۹۴.۱ درصد بالاترین وضعیت باسوادی و سروآباد با ۸۷.۸ درصد پایین ترین وضعیت بیسوادی را در استان دارند البته در سرشماری سال ۵۵ قدر مطلق سواد در کردستان حدود ۳۰ درصد بود و ۷۰ درصد جمعیت استان بی سواد بودند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی استان به ۸۱.۵۲ و در پایان سال گذشته به ۸۲.۹۴ درصد رسید و با رشد ۵۳ درصدی روبرو شده است.

وی یادآور شد: نرخ باسوادی جامعه آماری ۱۰ تا ۴۹ سال که جامعه هدف ما به شمار می رود در سال ۵۵ به میزان ۲۸.۶۸ درصد بود که در سال ۹۵ این آمار به ۹۲.۱۸ درصد و در پایان سال گذشته به ۹۳.۷ درصد رسید و با رشد ۶۵ درصدی مواجه شده‌ایم.

یوسفی تاکید کرد: براساس سرشماری سال ۹۵، نرخ باسوادی استان در جامعه آماری ۱۰ تا ۱۹ سال ۹۹.۲ درصد، ۱۰ تا ۲۹ سال ۹۸.۴ درصد و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ نیز ۹۸.۷ درصد بوده است.

وی گفت: استان کردستان در زمینه نرخ باسوادی تا گروه سنی ۲۹ سال از میانگین کشوری بالاتر، در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال برابر با میانگین کشوری و در ۴۰ تا ۴۹ سال پایین تر از میانگین کشوری است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه تمام تلاش ما توانمندسازی آموزش دهندگان ‌و جذب بی‌سوادان است، از مسئولان و دستگاه‌های مختلف خواست پای کار بیایند تا حداقل در جامعه آماری ۱۰ تا ۴۹ سال بیسوادی در استان باقی نماند.

وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان به مناسبت هفته سوادآموزی نیز اشاره کرد و گفت: تبیین و معرفی دستاوردهای چهل ساله نهضت سوادآموزی به مردم، تجلیل از فعالان و پیشکسوتان عرصه سوادآموزی، معرفی و تبیین جایگاه سند تحول بنیادین و برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای نهضت سوادآموزی از جمله این برنامه‌ها است.

یوسفی برگزاری مسابقه کتابخوانی، انشانویسی، حلقه‌های کتابخوانی، بازدید از سوادآموزان و آموزش دهندگان، دیدار با جمعی از مسئولان از جمله استاندار کردستان و نماینده ولی فقیه، تبیین مشکلات و مسائل این حوزه، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و شهدای نهضت و غبارروبی مزار شهدا را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته سوادآموزی اعلام کرد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران از اول تا هفتم دی با عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری  شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.