رویدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های سیاسی، مذهبی،  اقتصادی، انتظامی و ورزشی در هفته گذشته (از ۲۳ تا ۲۹ آذر) در کردستان به وقوع پیوست که به تعدادی از مهمترین این رخدادها پرداخته و اشاره شده است.

 نشست خبری مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب شهری، روستایی و برق کردستان

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان روز شنبه در نشست خبری که به منظور تشریح طرح‌های قابل افتتاح این حوزه در سفر وزیر نیرو با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: در جریان سفر مقام عالی وزارت، ۲۷ طرح آب و برق با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

کامران خرم افزود: هفت طرح در این سفر کلنگ‌زنی می‌شود  البته قرار بود هفت طرح نیز توسط وزیر نیرو مورد بازدید قرار بگیرند که به دلیل فشردگی برنامه‌ها این بازدیدها صورت نگرفت.

رییس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در کردستان یادآور شد: وعده‌های وزیر نیرو در خصوص افزایش سهم تخصیص آب استان محقق شده و در جریان این سفر ۹۷ هزار هکتار از اراضی این استان زیر پوشش طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی قرار می‌گیرد.

خرم به وعده‌های تحقق یافته وزارت نیرو مبنی بر پروژه انتقال و پمپاژ آب برای زمین‌های زراعی استان اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، برای حدود ۲۱۵۰ نفر از کشاورزان اشتغال ایجاد می‌شود.

وی یکی از پروژه‌های قابل افتتاح در سفر وزیر نیرو را بخش دوم سامانه سد آزاد و انتقال آب از این سد به سد قوچم دهگلان اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح، در ابن مسیر چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تاکید کرد: اعتبار هزینه شده برای اجرای سامانه انتقال آب سد آزاد پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

آغاز اردوی تیم ملی وزنه برداری در کامیاران و برگزاری مسابقات تنیس روی میز قهرمانی کشور در سنندج

آغاز اردوی ۱۴ روزه تیم ملی وزنه‌برداری جوانان و نوجوانان در شهرستان کامیاران از دیگر رویدادهای مهم روز شنبه هفته گذشته در کردستان بود.

رییس اداره ورزش و جوانان کامیاران در این رابطه گفت: به منظور حضور موفق در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان و بازی‌های آسیایی نوجوانان و جوانان تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان پسر کشور با حضور ۱۸ ورزشکار و هفت مربی و سرپرست اردوی خود را در کامیاران برپا کرده است.

سیوان رحیم پور با اشاره به اینکه پنج ورزشکار و یک مربی کردستانی در این اردو حضور دارند، اضافه کرد: علاقمندان به ورزش می توانند از نزدیک تمرینات این ورزشکاران را در محل باشگاه وزنه برداری محموعه ورزشی اداره ورزش و جوانان کامیاران تماشا کنند.

دور سوم مسابقات تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان کشور (تور ایرانیان) نیز در خانه پینگ پنگ سنندج آغاز شد.

دبیر هیات تنیس روی میز کردستان با بیان اینکه در این مسابقات که به مدت ۲ روز برگزار می‌شود، افزود: ۲۴ استان با ۱۴۰ ورزشکار حضور دارند و در این مسابقات رده‌بندی ورزشکاران تنیس روی میز کشور مشخص می‌شود که بر اساس آن نفرات تیم ملی انتخاب می‌شوند.

کیوان تیشه‌گران با اشاره به اینکه مسابقت در این ۲ روز در صبح و عصر برگزار می‌شود، اظهار داشت: استان کردستان که میزبانی سومین دوره مسابقات تنیس روی میز تور ایرانی نوجوانان کشور را بر عهده دارد با ۲۰ ورزشکار در این مسابقات شرکت کرده است.

انتخابات رییس هیات فوتبال کردستان

اعضای کانون پیشکسوتان فوتبال کردستان عصر روز یکشنبه هفته گذشته و یک روز قبل از برگزاری مجمع انتخابات هیات فوتبال استان در نشست خبری نگرانی‌های خود را در رابطه با این انتخابات با اهالی رسانه در میان گذاشته و آن را انتخاباتی مهندسی شده از قبل دانستند.

رییس کانون پیشکسوتان فوتبال کردستان به تک کاندیدایی (رییس قبلی هیات فوتبال استان) و مهندسی بودن اعضای هیات برای رای گیری اشاره کرد و افزود: به ناچار این موضوع را با سازمان بازرسی کشور در میان گذاشتیم و امیدواریم با مستنداتی که ارائه داده‌ایم، این سازمان، انتخابات هیات فوتبال را ابطال کند.

بیژن ذوالفقارنسب نبود زمین مناسب برای انجام تمرین و مسابقات فوتبال و ضعف این ورزش در چند سال اخیر را از جمله دلیل مخالفت خود با انتخاب رییس قبلی اعلام کرد و یادآور شد: زمین چمن استادیوم ۲۲ گولان سنتدج از سال ۸۴ احداث شده اما تاکنون مسابقه‌ای در آن برگزار نشده و به میدان اسب سواری تبدیل شده است.

این پیشکسوت فوتبال ایران به عدم رغبت افراد توانمند برای کاندیدا شدن در انتخابات هیات به دلیل کارشکنی و دست چین بودن اعضای هیات اشاره کرد و اظهار داشت: دغدغه ما ورزش و فوتبال است چرا که فساد تمام زوایای هیات استان را در برگرفته و فرد کاندیدا شده شایستگی ریاست دوباره بر هیات را ندارد.

مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال کردستان بعد از حواشی زیاد روز دوشنبه ۲۵ آذر با حضور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال برگزار و رضا رحمانی تک کاندیدای این پست، با کسب ۲۲ رای از ۲۳ آرای ماخوذه برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان رییس هیات فوتبال کردستان انتخاب شد.

رییس فدراسیون فوتبال نیز در این مجمع گفت: پس از چالش‌های زیاد، قرارداد بسیار خوبی در زمینه تقسیم درآمد حاصل از پخش مسابقات فوتبال (حق پخش تلویزیونی) با صدا و سیما بستیم که جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.

مهدی تاج افزود: براساس این قرارداد، ۳۵ درصد درآمد حاصل از حق پخش مسابقات به صدا و سیما و ۶۵ درصد آن به حوزه فوتبال اختصاص داده می‌شود.

آغاز طرح ویژه شب یلدا 

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با بیان اینکه طرح ضربتی تشدید نظارت بر اماکن عرضه انواع فرآورد خامی دامی در آستانه شب یلدا در ۲ نوبت صبح و غروب تا ۳۰ آذر انجام می‌شود، یادآور شد: در قالب این طرح حدود ۱۰۰ بازرس و ناظر بهداشت فرآورده های خام دامی را در قالب ۳۷  اکیپ سیار سازماندهی و بر عرضه این فرآورده های خام دامی در ۲نوبت صبح و عصر نظارت می‌کنند.

مجتبی ورمقانی اضافه کرد: در این طرح ۲۷ گروه بخش خصوصی و ۱۰ گروه دولتی فعالیت دارند که هرکدام از گروه‌ها دارای ۲ ناظر است وعلاوه بر آن ۱۶ نفر بازرس استانی و ۱۰ نفر بازرس شهرستان بر روند کار گروه‌ها نظات دارند.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با اشاره به اینکه هیچ مشکلی از لحاظ کمبود میوه شب یلدا در استان وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضا در این ایام برای تهیه میوه، شیرینی و خشکبار نظارت و بازرسی‌ها در استان تشدید شده است.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی فرصت طلبان و افراد سودجو از این ایام و افزایش خرید، برای افزایش قیمت این کالاها گشت‌های بازرسی مستقل و مشترک در استان تشکیل و بر روند عرضه کالاها نظارت دارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان با اشاره به اینکه طرح نظارتی شب یلدا و برخورد با گرانفروشان در استان آغاز شد، گفت: تا پایان شب یلدا تیم‌های گشت و بازرسی بطور ویژه حضور دارند و در این ایام زمان بیشتری به امر نظارت بر بازار اختصاص می‌دهند.

سید نجیم حسینی افزود: از اول فروردین تا ۲۵ آذر سال جاری هشت هزار و ۸۸۵ پرونده در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده که از این تعداد هشت هزار و ۶۷۸ پرونده بررسی و پس از صدور رای، مختومه شده است.

معرفی شهردار سروآباد و برکناری شهردار سقز

از دیگر رویدادهای روز دوشنبه هفته قبل،  برگزاری آیین تودیع و معارفه شهردار سروآباد با حضور فرماندار و اعضای شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی این شهر در سالن جلسات فرمانداری بود.

فرزاد اخترکاوان شهردار سابق سروآباد که هفتم مهر ۹۷ به عنوان شهردار معرفی شد بعد از ۹ ماه خدمت از سمت خود استعفا کرد و از آن زمان شهرداری سروآباد به صورت سرپرستی اداره شده است.

در این مراسم از زحمات ستار عبدی سرپرست شهرداری تقدیر سپس سالار محمدی از نیروهای بومی و اهل روستای احمدآباد بخش مرکزی شهرستان سروآباد دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت به عنوان شهردار جدید این شهر معرفی شد.

چیا صالحی بابامیری شهردار سقز هم در این هفته با پنج رأی موافق اعضای شورای اسلامی این شهر پس از حدود دو سال و حواشی زیاد (چند بار سوال و جواب اعضای شورا) سرانجام استیضاح و برکنار شد.

خبرهای قضایی و انتظامی کردستان

فرمانده انتظامی کردستان روز سه‌شنبه هفته اخیر از دستگیری ۲ اخلالگر اقتصادی و اعتراف آنان به فروش بیش از پنج هزار و ۶۷۰ تُن گندم خارج از شبکه توزیع در شهرستان کامیاران خبر داد، گفت: با اشراف اطلاعاتی ماموران انتظامی شهرستان کامیاران، مشخص شد این ۲ نفر از کارکنان یک شرکت سیلوی ذخیره گندم، اقدام به فروش مقادیری گندم دولتی بدون رعایت ضوابط و مقررات در بازار آزاد کرده‌اند که موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی سقز نیز از قتل یک زن ۶۳ ساله در روستای قهرآباد این شهرستان خبر داد و گفت: صبح سه‌شنبه این زن به قتل رسیده و مقداری هم از طلاجات او توسط قاتل به سرقت رفته است.

در این هفته شایعه کشف جسد پنج نفر در سد قشلاق در فضای مجازی منتشر و برخی کانال های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به این موضوع کذب ورود کردند و آنها را از دستگیرشدگان حوادث اخیر معرفی کردند ولی رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج صحت چنین موضوعی را تکذیب کرد.

سومین جلسه طرح کاهش و پیشگیری با محوریت تصادفات جاده‌ای کردستان نیز روز سه شنبه هفته اخیر با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه تشکیل شد.

علیرضا ساروی در این جلسه اعلام کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه در جاده‌ها و فرهنگ سازی، آمار تصادفات منجر به فوت در کشور امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد دلیل تصادفات در کشور به وضعیت جاده‌ها بر می‌گردد، افزود: با توجه به اینکه میزان فوتی‌های جاده‌های کردستان بیشتر است احساس می شود این میزان در این استان بیش از نرم کشوری است.

فرمانده انتظامی سقز نیز روز سه‌شنبه از دستگیری سارقان حرفه ایی خبر داد و اظهار داشت: با انجام تحقیقات توسط ماموران پلیس ۹ سارق حرفه ای و سابقه‌دار شناسایی و در این هفته با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند.

سرهنگ رضایی افزود: متهمان دستگیر شده در تحقیقات پلیس به ۱۸ فقره سرقت از جمله سرقت منزل، سرقت وسایل داخل خودرو، سرقت خودرو، سرقت خانه باغ و سرقت موتورسیکلت اعتراف کرده‌اند.

سفر وزیر نیرو به کردستان

وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه هفته گذشته به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران»  با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

در این سفر یک روزه، همچنین بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز با حضور رضا اردکانیان به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان بود.

استاندار کردستان در این سفر از وزیر نیرو درخواست ایجاد بستر انجام عملیات صادرات وانتقال برق و تجهیزات آن از این استان به اقلیم کردستان عراق را کرد و گفت: در صورت صادرات و انتقال برق از کردستان به شمال عراق، زمینه توسعه استان در بخش‌های مختلف فراهم می‌شود و کمک بسیار خوبی به رونق صنعت برق در کشور نیز خواهد بود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی هم در این سفر با انتقاد از اینکه مدیریت سد تلوار به استان همجوار ظلمی آشکار به مردم شهرستان بیجار است، گفت: انتظار می‌رود این مدیریت به کردستان واگذار شود.

احراز صلاحیت ۲۲۴ داوطلب انتخابات مجلس در کردستان

رییس ستاد انتخابات کردستان گفت: هیات‌های اجرایی در مدت زمان بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت ۲۲ نفر از داوطلبان را احراز نکردند که این افراد شامل چهار نفر در حوزه انتخابیه بیجار، ۱۰ نفر در حوزه انتخابیه سقز و بانه، پنج نفر در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران و سه نفر در حوزه انتخابیه قروه هستند،  لازم به ذکر است صلاحیت تمام داوطلبان حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد تایید شد.

۲۸۱ داوطلب در جریان مهلت یک هفته‌ایی ثبت نام برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات از حوزه‌های انتخابیه پنجگانه این استان نام‌نویسی کرده بودند که ۳۵ نفر از آنان تاکنون انصراف خود از حضور در این رویداد اعلام کرده‌اند.

اعزام پنج تیم امداد و نجات هلال احمر به گردنه تته و پیدا شدن جسد نوجوان ۱۴ سالنه مریوانی

یکی دیگر از رویدادهای مهم سه شنبه هفته گذشته گم شدن چند نفر حین عبور از ارتفاعات گردنه تته بود که در برف و بوران گرفتار و مفقود شدند،  بعد از حضور امدادگران، یک نفر از آنها که در شرایط نامساعد جسمی بود پیدا و به پایین انتقال داده شد،  این فرد بعد از چند ساعت بر اثر مصدومیت شدید در بیمارستان جان خود را از دست داد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کردستان گفت: پنج تیم امدادی این جمعیت صبح چهارشنبه برای یافتن نوجوان ۱۴ ساله گمشده در ارتفاعات گردنه تته در شهرستان سروآباد و منطقه اورامان به این منطقه اعزام شدند و بعد از سه روز جستجو،  جسد فرهاد خسروی نوجوان ۱۵ ساله در محلی به نام گناوه پیدا شد.

مردم منطقه همراه با نیروهای امدادی سه روز در منطقه حضور داشتند و تمام همت و تلاش خود را با وجود سرمای شدید هوا برای یافتن این نوجوان بکار گرفتند که بعد از ۷۲ ساعت جسد وی را پیدا کنند.

معرفی امام جمعه سنندج

یکی دیگر از رویدادهای روز جمعه هفته اخیر برگزاری مراسم تکریم و معارفه امام جمعه سنندج بود، که در این مراسم  رییس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با بیان اینکه عالمان دینی مایه خیر و برکت برای جامعه هستند، گفت: علما باید دلسوز مردم بوده و به دغدغه و مشکلات آنان توجه داشته باشند ...

در این آیین که تعدادی از مسوولان استانی نیز حضور داشتند از زحمات ماموستا عبدالرحمن خدایی تقدیر و ماموستا فایق رستمی برای سه سال به عنوان امام جمعه جدید سنندج معرفی شد. همچنین ماموستا سیدمحسن حسینی نیز به عنوان امام جمعه موقت سنندج معرفی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.