برند، مارک یا اگر بخواهیم ایرانی‌تر بگوییم نشان‌واره یا لوگو همان طرح بر روی اجناس است، کارخانه‌ها و تولیدکنندگان آن را بر روی هر کدام از تولیدات خود هک یا می‌چسبانند تا در بازارهای هدف به راحتی از سوی مصرف‌کنندگان قابل تشخیص باشد.

لوگو در تولید بخشی از هویت کارخانه یا خدمت مورد نظر آن است که با استفاده از آن می‌کوشد طوری رفتار کند که مصرف کننده با دیدن و شنیدن نشان واره این واحد تولیدی ترغیب به استفاده از محصول یا خدمت صاحب لوگو شود.

تمام تولیدکنندگان در جهان به دنبال آن هستند که با کسب تجربه‌های مختلف و ایجاد اعتماد بین مصرف کنندگان با ارایه خدمات و تولیدات با کیفیت و رقابت پذیر جایی در دل جامعه هدف خود باز کرده و روز به روز سرمایه‌های مادی و معنوی خود را افزایش دهند.

بسیاری از صاحب برندهای مطرح دنیا و کشور در ابتدای فعالیت خود هیچ جایگاهی در بین مصرف‌کنندگان نداشته‌اند اما امروز پس از سال‌ها مقاومت در برابر رقیبان و مشکلات و ایجاد اعتماد بین مصرف کنندگان از جایگاه خاصی برخوردار شده‌اند و به عبارتی تنها وجود نشان‌واره آنها بر روی محصول، خود تضمینی بر کیفیت آن است.

اما این روزها بازار مارک چسبانی برندهای خارجی بر روی تولیدات داخلی از سوی تولیدکنندگان برای ترغیب مصرف‌کنندگان باب شده، گویی گرایش به برندهای خارجی خود دلیلی بر شخصیت مصرف‌کننده است غافل از اینکه این اقدام کاری جز چوب لای چرخ تولید داخلی گذاشتن و بیکاری کارگران ایرانی نیست.

اگر بگوییم که مقصر این فرهنگ غلط فقط مصرف‌کننده است یک طرفه به قاضی رفتن و تضییع حق خریدار است چون آنچه از بحث‌های کارشناسی و حتی کوچه‌بازاری مشاهده می‌شود این است که تولیدکنندگان باید آنچنان کالای با کیفیتی تولید می‌کردند که محصولشان از همان ابتدای کار حداقل توانایی‌ها را در بازار رقبت داشته باشد.

روند مارک چسبانی به گونه‌ای باعث کوچک‌تر شدن سفره تولید می‌شود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی استفاده از نشان خارجی بر روی محصولات داخلی را از رفتارهای نادرست در عرصه‌ی تولید داخلی برشمردند و بر اصلاح این شیوه تاکید کردند.

وزارتخانه‌ها حامی برندسازی باشند
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کردستان در این ارتباط معتقد است: دستگاه‌های دولتی از جمله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری در ترویج و ترغیب برندسازی، ایجاد برندهای داخلی و تقویت آن و تلاش در جهت معرفی این نشان‌ها به مردم و تبدیل این نشانه‌ها به نمادهای ملی کوشا باشند.

برهان صلواتی با اشاره به نقش مردم در الگوسازی و تقویت استفاده تولیدات داخلی گفت: مردم در صورتی که به محصولات و نشانه های ایرانی اعتماد و باور پیدا کنند بدون شک از استفاده آن استقبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: تجربیات حوزه‌های مدیریت و بازاریابی نشان می‌دهد برای اینکه یک نشانه‌ یا برند بتواند در بین مصرف‌کنندگان مقبولیت داشته باشد باید محصولاتش سه ویژگی شامل قیمت مناسب، کیفیت بالا و قابلیت کارکرد داشته و با سایر نشان‌ها قابل رقابت باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان افزود: از طرفی تولید کنندگان نیز بر مبنای استراتژی‌های بازاریابی کارآمد عمل کنند  و برمبنای مثلث بقا قیمت، کیفیت و کارکرد سعی در متمایز کردن  محصولاتشان کنند.

صلواتی یادآور شد: در این صورت است که نشان ایرانی نه تنها در داخل کشو بلکه در جامعه جهانی تبلیغ و برای خود هواداران مختلفی را پیدا می‌کند.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کردستان نیز در خصوص نقش دستگاه‌ها در حمایت از برندهای داخلی اظهار داشت: تسهیل در صدور مجوز ، حمایت از  ثبت برندهای با کیفیت مناسب و قابل رقابت با مشابه خارجی، نظارت بر کیفیت و کمیت برندهای داخلی و نهایت دادن اطمینان خاطر به جامعه جهت استفاده از برندهای داخلی از جمله این نقش ها است.

کمال حسینی یادآور شد: مردم نیز باید فرهنگ سازی و فعال شدن حس ملی جهت استفاده و مصرف کالای داخلی را با اعتماد به تولیدکنندگان ایجاد کنند چراکه مصرف‌کنندگان برای تولیدگران همانند پدران و مادرانی هستند که فرزندشان در ابتدای راه رفتن است.

وی گفت: تولید کنندگان نیز برای جلب اعتماد مردم در راستای افزایش کیفیت، قیمت مناسب و داشتن خدمات پس از فروش محصولات تولیدی خود نهایت تلاش خود را داشته باشند.

حسینی تاکید کرد: صداقت در کار از اصول اولیه برندسازی تولید تولید کنندگان است و با لحاظ کردن استانداردهای بین المللی در تولیدات داخلی می توان گام‌های مهمی در ایجاد اعتماد برداشت.

اصلاح رویه خدمات دولتی به تولید راهکار حمایت از برندسازی در دستگاه‌های اجرایی است
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این خصوص می‌گوید: به نظرم پدیده درج نشان خارجی بر روی کالای داخلی خیلی وقت بوده که در کشور رواج پیدا کرده که یه جوری نشان از عدم اعتماد به تولیدات داخل است.

پیمان الماسی یادآور شد: دستگاه‌ها برای ریشه کن شدن این پدیده و به منظور حمایت از تولید کنندگان و تولید داخل باید پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره، حل مشکلات واحدهای تولیدی، کمک به تدوین و اجرای استانداردهای مربوط بع کیفیت کالا و خدمات را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، تامین اجتماعی و دستگاه‌های خدمات رسان آب برق گاز به نفع تولیدکنندگان از دیگر اقداماتی است که می توان با تحقق آن گام های بزرگی در برندسازی محصولات داخلی برای جلب اعتماد مصرف کنندگان برداشت.

الماسی تولیدکنندگان را راس هرم ارتقای مصرف تولیدات داخلی و برندسازی برشمرد و افزود: تولید با کیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی، بازاریابی مناسب محصولات، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از جمله وظایف تولیدکنندگان در این عرصه است.

وی گفت: از دیگر وظایف تولید کنندگان برای تقویت راس هرم برندسازی استفاده از تکنولوژی بروز در تولید بطوری که تولید کننده باید چند قدم از مصرف کننده جلوتر باشد،  استفاده از متخصصین و مشاورین خلاق و با تجربه و کارآزموده در مقوله فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه، بازاریابی، حسابداری و مالی است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اما نقش مردم را تکمیل کننده بحث برندسازی اعلام کرد و اظهار داشت: حمایت از خرید کالای داخلی و ترجیح دادن کالای داخلی نسبت به مشابه خارجی، آموزش خانواده و فرهنگ سازی، تقویت موضوع اطلاع رسانی و تحقیق در مورد توانمندی های داخلی از طرق مختلف از جمله نقش های مردم در این مقوله است.

وی همچنین با اشاره به اینکه چسباندن برندهای خارجی بر تولیدات داخلی مقوله ای جدا از بحث مونتاژ است، تاکید کرد: تولید کنندگان در مونتاژ بالاجبار باید از برند های خارجی ثبت شده داخل کشور که مورد تایید است استفاده کنند.

زنجیره تولید  تا مصرف یک هرم سه ضلعی شامل مردم، تولید و دستگاه های اجرایی است هرکدام تکمیل کننده یکدیگر در حمایت از تولید داخلی هستند که ابتدا باید حامی تولید، تولیدکنندگان را برای ارتقای کیفیت و خدمات ترغیب و پس از آن مصرف کننده قانع به استفاده از کالای مورد نظر شود.

در این صورت است که برندسازی در کشور با موفقیت به جایگاه حقیقی خود دست پیدا می کند و به مرور زمان اعتماد مصرف کنندگان به کالاهای خارجی جای خود را به کالاها و برندهای داخلی می بخشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.