مجتبی ورمقانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی اقدامات ماه قبل گروه‌های ستادی این اداره کل در منطقه نی مریوان به منظور برخورد و جمع آوری مراکز عرضه گوشت کشتار غیر مجاز در این منطقه و ممانعت متصدیان این مراکز صادر شده است.

وی اضافه کرد: اداره کل دامپزشکی کردستان با استناد به مواد قانونی از نامبردگان شکایت و پس از بررسی شکایت در دادگاه، نامبردگان به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به تحمل پنج ماه حبس محکوم شدند.

وی یادآور شد: اداره کل دامپزشکی کردستان در سالهای اخیر به اشکال مختلف به متصدیان این مراکز تذکرات لازم را داده بود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۱۰ قصابی غیر مجاز در روستای نی از توابع شهرستان مرزی مریوان فعالیت و به صورت غیرمجاز اقدام به کشتار غیر بهداشتی انواع دام می‌کنند به یکی از معضلات اجتماعی و بهداشتی این شهرستان تبدیل شده‌اند.

ورمقانی با اشاره به اینکه این قصابی ها سال‌هاست در این روستا فعالیت دارند،  افزود: تا سال گذشته تعداد این قصابی‌های غیر مجاز ۲۱ واحد بود که پاییز گذشته دادستان حکم تعلیق پنج ماهه برای آنها صادر کرد و تعهد کتبی از صاحبان آنها به منظور اخذ مجوزهای دامپزشکی یا تعطیلی آنها گرفته شد.

ورمقانی اضافه کرد: براساس این حکم، ۱۱ نفر از صاحبان این واحدهای صنفی قصابی خود را تعطیل کرده یا تغییر شغل دادند اما ۱۰ واحد دیگر کماکان به فعالیت غیر قانونی خود ادامه می‌دهند.

وی یادآور شد: بسیاری از عوامل بیماری نظیر عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی از طریق گوشت و آلایشات خوراکی از طریق دام آلوده به انسان منتقل و سبب بروز بیماری‌هایی مانند خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود.

بیش از ۳۵ قصابی مجاز در شهرستان مریوان در بخش فروش گوشت قرمز فعالیت دارند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود،  سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تُن شیر در این استان تولید می شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.