استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستادهای در نظر گرفته شده در فرمانداری شهرستان های سنندج، سقز، بیجار، قروه و مریوان براساس زمان بندی اعلام شده انجام خواهد شد ضمن اینکه داوطلبان می توانند در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور نیز برای هر یک از حوزه های انتخابیه ثبت نام کنند

همزمان با سراسر کشور و با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پنج حوزه انتخابیه استان کردستان نیز از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه دهم آذر ماه شروع و تا پایان روز شنبه ۱۶ آذر ماه جاری نیز ادامه دارد.

وزیر کشور در دستوری که ساعت ۸ صبح امروز - یکشنبه خطاب به فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه سراسر کشور صادر شد، آورده است: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز همزمان با ثبت نام از داوطلبان نمایندگی آغاز می‌شود.

مهلت ثبت نام از داوطلبان ۷ روز است که تا پایان روز شنبه مورخ ۱۶ آذر ۹۸ ادامه خواهد داشت و همچنین اخذ رای انتخابات یاد شده در روز جمعه مورخ ۲ اسفند ۹۸ در سراسر کشور به عمل خواهد آمد.
با عنایت به اینکه هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه و هیات‌های اجرایی حوزه های فرعی باید همزمان از روز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ حداکثر در مدت ۶ روز تشکیل شوند، مقتضی است، بر اساس مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فرم های آن در چارچوب برنامه زمان بندی انتخابات و بخشنامه های صادره نسبت به تشکیل هیات اجرایی و ارسال صورتجلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل آن به ستاد انتخابات کشور اقدام نمایند.
این بخشنامه به منزله دستور شروع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن حوزه انتخابیه تلقی می‌شود، بنابراین لازم است در اجرای ماده ۹ آیین نامه وصول آن را بر اساس فرم شماره ۴ آیین نامه اجرایی از طریق سامانه جامع انتخابات به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

شرایط داوطلبان ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط مشخصی باشند که از جمله آنها اعتقاد و التزام عملی به اسلام است همچنین داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت ‌عقیده باشند.

التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، داشتن تابعیت ایران، ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقۀ فقیه و داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ ارشد یا معادل آن از جمله دیگر شرایط ثبت‌نام کنندگان است.

مطابق تبصره ۳ماده ۲۸ قانون انتخابات هر دوره نمایندگی مجلس معادل یک مقطع تحصیلی برای نمایندگی است، بنابراین ارائه گواهی سوابق نمایندگی از امور اداری مجلس الزامی است،  براساس تفسیر ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

طبق استعلام انجام شده از مدیریت حوزه علمیه قم، صرفا مدرک مورد تاییدآن مرکز قابل قبول است که سطح یک حوزه معادل مقطع کاردانی، سطح ۲ حوزه معادل کارشناسی، سطح سه حوزه معادل کارشناسی ارشد و سطح چهار معادل مقطع دکترا است.

جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا از یک مقطع تحصیلی بالاتری برخوردار هستند و رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه رزمندگی داشته باشند نیز از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار خواهند شد.

نداشتن سوء شهرت در حوزۀ انتخابیه،  داشتن سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی از دیگر شرایط لازم برای داوطلبان است ضمن اینکه داشتن کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر معافیت دائم و همچنین حداقل سن ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال تمام از دیگر شرایط لازم برای داوطلبان در زمان ثبت نام است.

داوطلبان میبایست در زمان حضور در ستادهای ثبت نام در حوزه انتخابیه اصل شناسنامه و تصویر تمام صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر پشت و روی آن،  یک قطعه عکس ۴*۳ جدید پشت نویسی شده همراه داشته باشند ضمن اینکه همراه داشتن اصل آخرین مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد یا معادل آن) و تصویر آن، همراه داشتن اصل کارت پایان خدمت و یا مدرکی دال بر معافیت دائم و تصویر آن، همراه داشتن اصل و تصویر مدارک ایثارگری و اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست، مقام و شاغل موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات از دیگر مدارک لازمی است که باید در هنگام ثبت‌نام همراه خود داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.