ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه بانه ۲ هفته پیش به دلیل بیماری سرطان ریه در بیمارستان رازی بانه بستری شد و سرانجام پس از مدت‌ها تحمل رنج و بیماری شامگاه جمعه در سن ۸۵ سالگی در این بیمارستان دارفانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

مراسم تشییع پیکر این روحانی برجسته روز شنبه در مسجد اقبالی بانه برگزار شد سپس پیکر امام جمعه فقید بانه از این مسجد تا دانشگاه پیام نور با حضور گستره مردم متدین این شهرستان، مسئولان محلی و استانی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، مسئولان مرکز بزرگ اسلامی غرب، نیروهای نظامی و انتظامی،  ماموستایان و روحانیون علوم دینی تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش منتقل شد.

پیکر ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه فقید بانه براساس وصیت خودش در جوار والدینش در آرامستان مشترک روستاهای نجنه و کشنه به خاک سپرده شد.

ماموستا عبدالله حیدری در سال ۱۳۰۰ در روستای کشنه بانه چشم به جهان گشود و از پنج سالگی شروع به اموختن علوم دینی کرد و مدارج عالی را در کردستان عراق و سنندج مرکز استان کردستان اموخت.

ماموستا عبدالرحمان خدایی، ماموستا باقر بالک و ماموستا محمود مفتی از شاگردان مشهور این عالم دینی هستند و علاوه برآن بسیاری دیگر از ماموستایان دینی نزد این عالم بزرگوار علوم دینی را آموختند.

یکی از شاگردان ماموستا حیدری در حاشیه این مراسم گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون به دلیل نبود پشتوانه مادی اشعار ماموستا حیدری چاپ نشده که بیشتر این اشعار به صورت نظم و نصر است.

ماموستا عثمان صدیقی افزود: اشعار ماموستا حیدری در قالب نظم و نصر به سه زبان فارسی، کُردی و عربی نوشته شده ولی هنوز به چاپ نرسیده است.

مراسم ختم این عالم دینی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه در مسجد اقبالی محله جاده سلیمانی شهر بانه برگزار می‌شود و مراسم ختم زنانه نیز در منزل آن مرحوم جنب مسجد اقبالی برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درگذشت امام جمعه بانه را تسلیت گفت

سید عباس موسوی روز شنبه و به مناسبت درگذشت امام جمعه بانه در پیامی توییتری به زبان کُردی نوشت: مرحوم ماموستا حیدری حلقه وصل اقوام و مذاهب بودند،  ایشان از تریبون نماز جمعه برای تقویت اتحاد میان اهل تسنن و تشیع بهره جستند. اینجانب درگذشت امام جمعه فقید بانه را به خانواده ایشان، مردم بانه و هموطنان کرد تسلیت عرض می‌کنم.

سرپرست فرمانداری بانه درگذشت امام جمعه این شهر را تسلیت گفت

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه نیز با صدور پیامی درگذشت عالم جلیل القدر حاج ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه فقید بانه را تسلیت گفت.

در پیام محمد امین زاده آمده است: رحلت عالم ربانی و روحانی وارسته امام جمعه محترم بانه مرحوم حاج ماموستا عبدالله حیدری موجب تاثر و تالم شدید شد؛ این عالم بزرگوار بیشتر عمر با برکت خود را در محضر قرآن و آموزه های والای اسلامی سپری نمودند و بیش از ۶ سال در جایگاه والای امامت جمعه بانه، منشاء دیانت و علم و وارستگی بود.
ارتحال این عالم جلیل القدر را حضور مردم استان کردستان به ویژه مردم متدین بانه و بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن عالم وارسته علو درجات و برای بازماندگان به ویژه اهل بیت ایشان، صبر و بردباری مسئلت دارم.
شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.