براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سی‌امین دوره این جشنواره قرار بود ۲۷ تا ۳۰ آبان به میزبانی سنندج برگزار شود ولی بدلیل مهیا نشدن شرایط لازم برای برگزاری، تصمیم گرفته شد تاریخ برگزاری آن به چهارم تا هفتم آذر امسال تغییر کند.

موضوعات مضامین دینی متکی بر خلاقیت و نوآوری،  پرداختن به موضوعات اجتماعی و احیای نمایش‌های آیینی و سنتی در اولویت موضوع آثار برگزیده این جشنواره قرار گرفتند.

کشف و شناسایی استعدادهای موثر در پیشرفت تئاتر حمایت از گروه‌های نمایشی برای تولید آثار ارزشمند و اجرای عمومی در سطح استان تعامل و همفکری هنرمندان جوان و پیشکسوت از اهداف برگزاری سی امین دوره جشنواره تئاتر استان کردستان است.

در این دوره از جشنواره هشت گروه به مدت چهار روز با هم به رقابت می‌پردازند و داوری این آثار هم بر عهده خسرو شهراز، پرویز فاضل نژاد و صابر نیکبخت است.

دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر استانی کردستان روز دوشنبه در آیین افتتاحیه این جشنواره اظهار داشت: طی یک دهه اخیر از برگزاری جشنواره تئاتر استانی، سی‌امین دوره آن با ارسال ۲۱ اثر به دبیرخانه، شاهد بیشترین استقبال از این رویداد است.

شهرام میرزایی با اشاره به اینکه ارسال آثار به این دوره از جشنواره رشد ۵۰ درصدی داشته است، افزود: ۲ اثر از شرکت در جشنواره انصراف دادند و ۱۹ اثر به طور حضوری مورد بازبینی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه صلاح محمدی، نعمت ایزدی و کورش احمدی داوران بازبین این دوره از جشنواره بودند، اضافه کرد: توسط این داوران، هشت اثر انتخاب و به مرحله نهایی راه یافت.

 برگزاری کلاس‌های آموزش تئاتر در استان

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: با وجود مشکلات زیاد از جمله مسائل مالی،  سی امین دوره از جشنواره تئاتر استان کار خود را آغاز کرد.  

فاتح بادپروا اضافه کرد: با این وضعیت اقتصادی،  سه جشنواره تئاتر کُردی، خیابانی مریوان و تئاتر استانی هر سال در این استان برگزار می‌شود و این بیانگر ارزش قائل شدن برای این هنر و پتانسیل‌های موجود در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه آموزش رکن نخست، اجرای عمومی رکن دوم و بعد برگزاری جشنواره در رکن سوم برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان است، گفت: کلاس‌های آموزشی تئاتر مبتدی و پیشرفته در تمام شهرستان‌های استان  بعد از برگزاری جشنواره تئاتر کردی برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان با اشاره به اینکه سالن مناسب اجرای تئاتر در استان نداریم، یادآور شد: در این شرایط اقتصادی چندین پلاتو در استان در حال ساخت است که کار بسیار ارزشمندی است.

بخش تئاتر موزیکال به جشنواره‌های تئاتر در کردستان افزوده شود

ارکستر ملی  هنرستان دخترانه هنرهای زیبا سنندج که ترکیبی از سازهای کلاسیک و ایرانی بودند نخستین اجرای رسمی خود را در آیین افتتاحیه جشنواره تئاتر استانی برگزار کردند.

قبل از اجرای این گروه مهدی احمدی از اساتید دانشگاه در رشته موسیقی گفت: انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی فرصت عظیمی است که باید نهایت بهره‌برداری را از آن کنیم.

وی اضافه کرد: این انتخاب مثل این می‌ماند که سنندج میزبان یک رویداد بزرگ باشد پس تمام شهرهای اطراف هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

احمدی اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت و استعداد و زیرساخت از لحاظ نیروی انسانی در حوزه تئاتر فراهم است امیدواریم فعالان این عرصه به تئاتر موزیکال و اپرا هم وارد شوند.

وی افزود: انتظار می‌رود از سال آینده در تمام جشنواره‌های تئاتر استان بخش تئاترموزیکال و اپرا هم افزوده شود.

 سالن نمایش تئاتر هنرستان هنرهای زیبا سنندج افتتاح شد

پلاتو نمایش هنرستان هنرهای زیبا با زیربنای ۱۲۰ مترمربع و ظرفیت ۱۲۰ صندلی در محل این هنرستان افتتاح شد،  برای احداث این سالن نمایش سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

از امروز تا پنجشنبه صبح و عصر گروه‌های نمایشی راه یافته به مرحله نهایی سی‌امین جشنواره تئاتر استان اجرا دارند و بعد از هر اجرا هم جلسه نقد و بررسی برگزار می‌شود.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان کردستان سوم تا ششم شهریور سال ۹۷ در شهرستان قروه به مدت چهار روز برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.