مدیرکل گمرکات استان کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۴ هزار و ۲۶۵ تُن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۵۹۲ دلار در این مدت از بازارچه سیرانبند بانه صادر شده است.

بختیار رحمانی‌پور میزان صادرات از گمرک سنندج را سه هزار و ۹۰۲ تُن کالا به ارزش ۲ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۸۸ دلار اعلام کرد و افزود: از گمرک باشماق هم در این مدت ۵۴ هزار و ۹۵۷ تُن کالا به ارزش ۴۴ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۷۵۶ دلار صادر شد.

وی به میزان صادرات سایر گمرکات انجام شده از گمرک باشماق و بازارچه سیرانبند نیز اشاره کرد و یادآور شد: میزان صادرات انجام شده از گمرک باشماق در این مدت ۱۳۴ هزار و ۵۶۹ تُن کالا به ارزش ۷۵ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۲۵ دلار و از گمرک بانه نیز هفت هزار و ۸۰۷ تُن به ارزش یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۶۰ دلار بوده است.

مدیر کل گمرکات استان کردستان با بیان اینکه مجموع صادرات خروجی از گمرکات استان در مهر امسال ۲۳۵ هزار و ۵۰۰ تُن به ارزش ۱۳۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۵۲۱ دلار بود، اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پایان مهر یک میلیون و ۲۹۹ ‌هزار و ۳۳۳ تُن کالا به ارزش ۷۶۴ میلیون و ۱۸ هزار ۷۵۰ دلار از گمرکات استان به خارج صادر شده است.

وی گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظروزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۸ درصد افزایش  و از نظر ارزش ریالی ۱۷۳ درصد افزایش داشته است و مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی عراق، پاکستان، هند، ترکیه و گرجستان بودند.

بازارچه سیرانبند بانه، گمرک باشماق و سنندج در زمینه صادرات کالا در استان فعال هستند و صادرات سایر گمرکات هم از طریق گمرک‌های بانه و باشماق انجام می‌شود.

گمرک مرزی باشماق در میان ۱۰۶گمرک فعال صادراتی کشور طی ۷ ماهه اول سال ۹۸ از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه ۲۸ و از نظر وزنی رتبه ۱۹را کسب نکرده است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.  

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.