حسین فیروزی روز سه‌شنبه در نخستین جشنواره منطقه‌ای عسل و فرآورده‌های آن در مریوان اظهار داشت: این یک همایش جمعی برای قدردانی و قدرشناسی از نعمات الهی با زبان جمعی است که شاکر نعمت های پروردگار باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای این همایش جمعی ارسال بیشتر از ۸۰۰ اثر از خردسالان استان به این جشنواره است که نشان از گام‌های صحیح دست اندرکاران در فرهنگ سازی از اصلاح الگوی مصرف دارد.

معاوت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: زنبور عسل که از زندگی جمعی برخوردار بوده و دریافت و ارایه خدمت را در اولویت کاری خود قرار داده است به طوری که در قبال برداشت شهد گل با گرده افشانی به آن خدمت کرده و  بیشترین سهم برداشت خود را به عنوان عسل در اختیار سایر موجودات قرار می‌دهد.

فیروزی یادآور شد: این درس بزرگی است که انسان به عنوان موجود اجتماعی همانند زنبور عسل در قبال هر خدمتی که می‌گیرد باید خدمتی دیگر را به جامعه ارایه کند.

وی با بیان اینکه بهره برداران صنعت زنبور عسل به توسعه کشاورزی پایدار در جامعه خدمت می‌کنند، گفت: این جشنواره بهترین فرصت برای ادغام دانش تئوریک بومی با دانش علمی صنعت زنبور داری است.

اولین جشنواره منطقه ای زنبور عسل فرآورده‌های  آن با محورهای معرفی فرآورده‌های این محصول و مزایای آن، نقش صنعت زنبور داری در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صنعت زنبور داری و صنایع جانبی در منطقه، تعامل، هم اندیشی و همکاری هرچه بیشتر زنبورداران منطقه و ترویج مزایای زنبور عسل در گرده افشانی باغات، مزارع و مراتع برگزار شد.

شهرستان مریوان پس از برگزاری سه دوره موفق جشنواره استانی عسل برای اولین بار میزبان جشنواره منطقه‌ای غرب و شمال‌غرب کشور با حضور هفت استان  آذربایجان شرقی و غربی، همدان، کرمانشاه،   زنجان، ایلام و کردستان شده است.

نمایشگاه سه روزه عسل منطقه غرب و شمالغرب کشور، کارگاه زهر گیری زنبور عسل، تولید ژل رویال، رونمایی تمبر اختصاصی، نامگذاری خیابان و پرده برداری از تندیس زنبور عسل از برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

نفرات برتر این جشنواره در سه رشته بهترین تولید کننده کمی و کیفی عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل تجلیل شدند.

تولید سالانه حدود ۲۰۰ تن عسل طبیعی و سالم، فعالیت ۶۷۰ نفر زنبور دار و برگزاری موفق سه دوره جشنواره استانی از عمده دلایل برگزاری جشنواره منطقه ای در شهر مریوان است.

هم اکنون در این شهرستان ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که ۲۷ هزار مورد از آنها مدرن و سه هزار مورد کلنی بومی است.

عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.

استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.