این نمایشگاه ظهر امروز دوشنبه در محل سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان در ۱۶ غرفه با حضور تولیدکنندگان عسل هفت استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، کرمانشاه و ایلام گشایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان در حاشیه برپایی این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان پس از برگزاری سه دوره موفق جشنواره استانی عسل برای اولین بار میزبان جشنواره منطقه‌ای غرب و شمال‌غرب کشور شده که نمایشگاه عسل نیز از برنامه های جنبی آن است.

سید عزیز هاشمی افزود: این نمایشگاه صبح و عصر روزهای ۱۳ تا ۱۵ آبان دایر شده که تولید کنندگان برتر هر استان شرکت کنننده در آن دارای یک غرفه است.

وی اضافه کرد: ۹ غرفه دیگر نیز به نمایشگاه مسابقه نقاشی با آثار ۸۰۰ کودک کردستانی،  حمایت از سرمایه گذاری بخش صنعت زنبور عسل، غرفه‌های آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل، مکمل های غذایی این طیور و معرفی نوع جدید کندوی فوم اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان یادآور شد: برگزاری کارگاه های آموزشی زهر گیری زنبور عسل، بره موم، تولید ژل رویال، رونمایی تمبر اختصاصی، نامگذاری خیابان و پرده برداری از تندیس زنبور عسل از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

هاشمی اضافه کرد: فردا نیز نفرات برتر این جشنواره در سه رشته بهترین تولید کننده کمی و کیفی عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل تجلیل می شوند.

وی افزود: تولید سالانه حدود ۲۰۰ تن عسل طبیعی و سالم، فعالیت ۶۷۰ نفر زنبور دار و برگزاری موفق سه دوره جشنواره استانی از عمده دلایل برگزاری جشنواره منطقه ای در شهر مریوان است.

هم اکنون در این شهرستان ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که ۲۷ هزار مورد از آنها مدرن و سه هزار مورد کلنی بومی است.

عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.

استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.