دکتر مسعود خاتمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازرسان شبکه دامپزشکی مریوان ۲ واحد قصابی در شهر کانی دینار این شهرستان را که اقدام به کشتار غیرمجاز دام کرده بودند، شناسایی کرد.

وی افزود: در بازرسی به عمل آمده از این قصابی ها، بازرسان لاشه دام های ذبح شده غیرمجاز را ضبط و با دستور مقام قضایی نسبت به پلمب این واحدهای صنفی اقدام کردند.

رئیس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: با توجه به تذکرات قبلی و اطلاعیه های شبکه دامپزشکی نسبت به کشتار دام در مراکز غیرمجاز، این قصابی ها مبادرت به ذبح دام خارج از کشتارگاه مجاز شهر کرده و دام ذبح شده فاقد مهر دامپزشکی روی لاشه و برچسب مشخصات بود.

وی تاکید کرد: گوشت‌های عرضه شده در قصابی‌ها حتما باید در کشتارگاه مجاز با نظارت و کنترل دقیق بازرسان دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی ذبح شود تا اگر قبل از دبح، دام ها دچار بیماری و یا مورد مشکوکی باشند از ذبح آنها جلوگیری و در همان کشتارگاه معدوم شوند.

خاتمی با بیان اینکه حفظ سلامت شهروندان خط قرمز شبکه دامپزشکی است، گفت: شهروندان از خرید گوشت قرمز و سایر فرآورده های خام دامی خارج از مراکز عرضه مجاز خودداری و حتما به مهمور بودن لاشه که توسط بازرس در کشتارگاه دام انجام می شود،  توجه کنند.

وی با بیان اینکه حکم قضایی برای پلمب واحدهای صنفی متخلف گرفته شده است، افزود: قصابی های خارج از سطح شهر شناسایی شده و تذکرات لازم به آنها داده شده که حتما باید دام ها را در کشتارگاه مجاز شهر با نظارت بازرسان ذبح کنند در غیر این صورت نسبت واحد صنفی پلمب و متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹۰ راس دام قبل از ذبح به دلیل بیماری و یا موارد مشکوک کشف و ضبط و در کشتارگاه شهر مریوان معدوم شد.

دکتر خاتمی از همشهریان خواست در صورت مشاهده هرگوه تخلف و یا موارد مشکوک حتما با شماره تماس ۳۴۵۲۱۴۲۶ تماس حاصل کنند.

بیش از ۳۵ قصابی در شهرستان مریوان  در بخش فروش گوشت قرمز فعالیت دارند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر در این استان تولید می شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.