به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، خالد جعفری اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ هکتار از ۳۱ هکتار زیر کشت باغات پسته این استان بارور است که امسال بهره برداران موفق به برداشت ۱۵ تنی این محصول شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بیشتر باغات بارور پسته این استان هم اکنون به سن ۶ سالگی یا همان سن اقتصادی رسیده اند افزود: میانگین تولید این محصول در استان حدود یک تن در هر هکتار است و انتظار می رود با توجه به ورود به سن اقتصادی این میانگین افزایش یابد.

وی بیان کرد: تلقیح پسته در کردستان مصادف با بارندگی اواسط فروردین تا اردیبهشت و با افزایش رطوبت نسبی گاهاً تلقیح و در نتیجه فرایند پرشدن مغز پسته را با مشکل مواجه می سازد از این رو سعی شده با معرفی برخی ارقام دیر گل اثرات این چالش را در باغات کاهش داد.

جعفری اضافه کرد: سال گذشته زراعی برای توسعه کاشت این محصول تعداد پنج هزار و ۸۲۵ اصله پسته با استفاده از ارقام کله قوچی، احمدآقایی، اوحدی و اکبری در باغات استان کاشت شده و امسال نیز در صورت درخواست بهره برداران این ارقام به تعداد لازم در اختیار آنان قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  گفت: همچنین مطالعات طرح تولید و تکثیر نهال پسته در این استان به پایان رسیده و به زودی عملیات احداث آن آغاز می شود تا گام های مهمتری در توسعه کشت این محصول در کردستان برداشته شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1280369
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.