پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین کنگره شعر عاشورایی قروه که روز پنجشنبه در آیین اختتامیه این کنگره توسط جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان قرائت شد به شرح زیر است:

عاشورا نماد و نشانه هستی‌شناسی دینی و فرهنگ عاشورایی پشتوانه عقیدتی، فلسفی و کلامی مسلمانان سراسر جهان در طول تاریخ اسلام است.

تاثیر فرهنگی حماسه کربلا بر ادبیات، به ویژه آثار شاعران بزرگ شیعه و اهل سنت نشانه های یکپارچگی فرهنگی و بازتولید فرهنگ دینی  در این سرزمین است‌.

 شعر عاشورایی به عنوان یکی از شاخه های پربار شعر ایران اسلامی، همواره مجال هنروری سخنوران بزرگ و عاشقانه راستین اهل بیت (ع) بوده است و همه بزرگان شعر این سرزمین در سپهر شعر خویش اختر تابنده ای از شعر عاشورایی دارند.

بدون شک نقش شعرا، ادبا و نویسندگان ایران اسلامی در زنده نگه داشتن پیام های نهضت عاشورا و اشاعه و انتقال این ارزش های فرهنگی و عقیدتی به آیندگان بی بدیل بوده است و ادبیات عاشورایی با نقش‌آفرینی، ایثار و فداکاری شعرا و ادبای عاشورایی به این جایگاه والا دست یافته است.

اشعار بزرگان دینی اهل سنت همچون امام شافعی (رض) و مشق عشق شاعران بزرگی چون عبدالرحمان جامی، علامه اقبال لاهوری، شیخ محمد رضا طالبانی، ماموستا خالد نقشبندی، شاهرخ اورامی و ... در کنار شور و شیدایی، شاعران بزرگ اهل تشیع برگ‌های زرینی بر درخت تناور و ستبر فرهنگ عاشورایی افزوده و پرچم شعر و ادب عاشورایی را در جهان برافراشته است.

دوازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی در کردستان اقدام شریفی است در راه اعتلای ارزش های والای اسلامی و ادای دینی است به رشادت های جاودانه ی سرور و سالار شهیدان و امیدواریم تمامی دست اندرکاران این برنامه فرهنگی در راه ترویج فرهنگ عاشورا و تقدیر از هنرمندان و شاعران عاشورایی موفق و موید باشند.

دوازدهمین کنگره شعر عاشورایی روز گذشته در شهرستان قروه آغاز شده است.

امسال ۳۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره از استان های قم، مشهد، اصفهان، زنجان، همدان، بوشهر، تهران، خوزستان، کردستان و کرمانشاه ارسال شد که از این تعداد ۲۸۱ اثر از ۱۰۱ شاعر به مرحله داوری رسید.

در رده سنی بالای ۳۰ سال اینگره  ۱۶۴ اثر، در رده سنی زیر ۳۰ سال ۷۷ اثر و در بخش ویژه هم ۴۰ اثر به کنگره ارسال شده است.

 ۶۴ نفر از شرکت کنندگان را آقایان و ۳۷ نفر را بانوان تشکیل می دادند که از این افراد هشت نفر در مقطع تحصیلی دکترا، ۳۲ نفر کارشناسی ارشد، ۶۴ نفر کارشناسی، ۱۸ نفر دیپلم و ۴۶ نفر نیز زیر دیپلم هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.