مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ هکتار از ۳۱ هکتار زیر کشت باغات پسته این استان بارور است که امسال بهره برداران موفق به برداشت ۱۵ تنی این محصول شده‌اند.

مهدی فتحی با بیان اینکه بیشتر باغات بارور بسته این استان هم اکنون به سن ۶ سالگی یا همان سن اقتصادی رسیده‌اند افزود: میانگین تولید این محصول در استان حدود یک تن در هر هکتار است و انتظار می رود با توجه به ورود به سن اقتصادی این میانگین افزایش یابد.

وی افزود: تلقیح پسته در کردستان مصادف با بارندگی اواسط فروردین تا اردیبهشت و با افزایش رطوبت نسبی گاهاً تلقیح و در نتیجه فرایند پرشدن مغز پسته را با مشکل مواجه می‌سازد از این رو سعی شده با معرفی برخی ارقام دیر گل اثرات این چالش را در باغات کاهش داد.

مدیر روابط عمومی جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: سال گذشته زراعی برای توسعه کاشت این محصول تعداد پنج هزار و ۸۲۵ اصله پسته با استفاده از ارقام کله‌قوچی، احمدآقایی، اوحدی و اکبری در باغات استان کاشت شده و امسال نیز در صورت درخواست بهره برداران این ارقام به تعداد لازم در اختیار انان قرار می‌گیرد.

فتحی گفت: همچنین مطالعات طرح تولید و تکثیر نهال پسته در این استان به پایان رسیده و به زودی عملیات احداث آن آغاز می‌شود تا گام های مهمتری در توسعه کشت این محصول در کردستان برداشته شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

استان کردستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود که امسال توانست در جایگاه دوم کشوری در زمینه خرید تضمینی این محصول قرار گیرد.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از ۵۴۰ میلیمتر است که این مقدار ۲ برابر میانگین کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.