مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان هم اکنون پنج سایت تولید محصولات استاندارد در شهرستان‌های دهگلان، قروه، کامیاران و سنندج دارد که توسط زنان اداره می شود.

محمدجعفر نگهدار اظهار داشت: در این سایت‌ها تاکنون سه استاندارد حد مجاز آلاینده ها و ۲ استاندارد GAp اخذ شده تا مقام اول استانداردسازی محصولات کشاورزی در مزارع زنان روستایی به کردستان برسد.

وی اضافه کرد: محصولاتی همچون سیب زمینی، پیاز، خیار بوته‌ای، گوجه فرنگی و توت‌فرنگی از جمله محصولاتی است که با همکاری سازمان استاندارد زیر پوشش استقرار استاندارهای ملی حد مجاز آلاینده های مزارع کشاورزی در قالب این طرح قرار گرفته است.

نگهدار با بیان اینکه کردستان در یک فصل زراعی توانسته با استانداردسازی این محصولات موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده ها شود، یادآور شد: با تلفیق روش‌های عملیات خوب کشاورزی و حد مجاز آلاینده‌ها، کارشناسان مروج پهنه توانستند این محصولات را با همکاری کشاورزان و سازمان استاندارد تولید کنند.

مشاور ملی طرح استقرار استانداردهای کشاورزی در مزارع زنان روستایی کشور پیشتر گفته بود ۱۵ محصول زراعی و باغی کشور گواهینامه استاندارد IRAN-GAP دریافت را می‌کند.

در این طرح ۱۳ استان محصولات زراعی، ۱۷ استان محصولات باغی و سه استان محصولات دامی را به عنوان تنوع محصولات خود انتخاب کرده اند.

جامعه بهره برداری این طرح زنان عضو صندوق های خرد عشایر و روستایی در ۳۲ استان کشور است که ۹۶۰ بهره بردار در سال اول اجرای تحقیقاتی آن تحت پوشش رفته است.

اجرای این طرح با حمایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با تنوع های مختلف محصولی از سال زراعی ۹۵ - ۹۶ آغاز شده است.

اجرای طرح استقرار استاندارد های کشاورزی در مزارع زنان روستایی کشور به منظور استقرار GAP سازمان خوار و بار جهانی که ایران نیز آن را پذیرفته انجام می شود و اهداف آن بهبود راندمان مصرف و کاربرد عوامل و منابع تولید، کاهش مصرف ترکیبات شیمیایی و به حداقل رساندن اثر تخریبی فعالیت های کشاورزی بر محیط زیست انجام می شود.

عملیات خوب کشاورزی یا GAP در واقع علامت اختصاری GOOD AGRICULTURAL PRACTICES می باشد و به معنی عملیات خوب کشاورزی است و مجموعه عملیات اصولی و فنی است که در تولید محصولات کشاورزی رعایت می‌ شود.

این عملیات شامل همه فعالیت های مرتبط با مدیریت عملیات خوب و مناسب تولید محصولات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل محصول و یکی از پیش نیازهای اجرای سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی به ویژه میوه و سبزی که حالت تازه خوری دارند، محسوب می شود.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.